Analyse passagiersstromen met 3D-simulaties op stations Liverpool
De aankomst van treinen en passagiers op elk perron wordt gesimuleerd door de dienstregeling en het te verwachten aantal passagiers op piektijden in te voeren in 3D-simulatiesoftware. De passagiersstromen in het station – inclusief de toegang tot liften en roltrappen – worden vervolgens geanalyseerd. Hierdoor moeten potentiële knelpunten zichtbaar worden.
Hoge passagiersaantallen
Volgens Samir el Gamal, Business Development Director bij Royal HaskoningDHV, worden vervoersknooppunten ‘steeds drukker’ en zijn veel stations ‘niet ontworpen voor het verwerken van hoge passagiersaantallen’. Aan de hand van de 3D-simulaties moet worden vastgesteld met welke aanpassingen het meest kan worden bereikt. Dit kunnen andere looproutes zijn of het veranderen van het aantal toegangspoortjes. Deze aanpassingen moeten uiteindelijk leiden tot ‘veiligere en prettige stations, een betere doorstroming en comfortabeler reizen’.
Drie gebieden
De maatregelen gaan over drie belangrijke gebieden: het veranderen van de indeling van het station en de dienstregeling, het beïnvloeden van het gedrag van reizigers en het aanpassen van de inzet van stationspersoneel. Ook is het de bedoeling dat wordt vastgesteld wat de potentiële risicogebieden voor de toekomst zijn.
Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV doet de analyses in opdracht van de regionale Britse spoorvervoerder Merseyrail. Merseyrail is verantwoordelijk voor de exploitatie van een van de drukste spoornetwerken van Engeland. Zo maken – van maandag tot en met zaterdag – dagelijks 110.000 passagiers gebruik van meer dan 800 treinen.