'Cloud fietsparkeertechnologie' in Amsterdam

dinsdag 1 maart 2016
timer 2 min
Weesfietsen nemen soms meer dan 20% van de totale fietsstallingscapaciteit in. Zonde, want dit beperkt de mogelijkheid voor andere fietsen om netjes te worden gestald. Fietsen die willekeurig naast fietsstallingen worden geparkeerd, creëren een rommelige openbare ruimte en leveren in sommige gevallen zelfs gevaarlijke situaties op.

De gemeente Amsterdam heeft het initiatief genomen om door middel van diverse fietsparkeer-pilots het fietsen in de hoofdstad te verbeteren. Een van deze pilots is 'Efficiënt fietsparkeren bij Paradiso'. Deze pilot wordt uitgevoerd door  Brimos Techniek, onderdeel van HR Groep.
 

Pilot 'Efficiënt fietsparkeren bij Paradiso'

Brimos Techniek heeft een cloud gebaseerde fietsparkeertechnologie ontwikkeld voor:

  • een optimale gereguleerde en inzichtelijke bezetting van de stallingen; 
  • een optimale verwijzing van gebruikers naar vrije locaties door middel van een vol/vrij indicatie in en buiten de stalling; 
  • het aanbieden van fietsparkeerdata aan derden voor de ontwikkeling van service applicaties. Zo kan de wens worden vervuld dat fietsers thuis of onderweg met behulp van de smartphone kunnen inschatten in welke stalling zij het beste kunnen parkeren.
     

Sensoren voor ieder leverbaar etagerek 

Op vrijdag 26 februari is de pilot 'Efficiënt fietsparkeren bij poppodium Paradiso' officieel van start gegaan. Speciaal voor deze pilot heeft Brimos Techniek een geheel nieuwe type sensor ontwikkeld. Deze sensor kan worden gemonteerd in de goten van ieder type etage- of enkel fietsenrek welke voldoet aan Fietsparkeur. Het signaleert of er wel of geen fiets in het rek staat. Een nieuw managementprogramma is ontwikkeld waarmee de beheerder, op basis van data afkomstig van de sensoren, inzicht krijgt in de fietsstromen en het gebruik van de stallingen. Met actuele kennis over de bezettingsgraad van de stallingen kan de beheerder de stallingen zo efficiënt mogelijk beheren.


De sensoren in de fietsenrekken zijn 26 februari in gebruik genomen door wethouder Pieter Litjens (Verkeer).


Dit project is mede gerealiseerd door ERFO / OP-OOST subsidie.