Fietsersbond wil gezondheid mee laten tellen bij verkeersveiligheid
Risico’s
Natuurlijk blijft de Fietsersbond streven naar zo min mogelijk verkeersongelukken, maar een te sterke focus op absolute aantallen gewonden en doden kan volgens de bond leiden tot beleid dat fietsen doet verminderen. Kamminga: “We moeten als samenleving niet de fout maken om fietsen te ontmoedigen om zo ongelukken te voorkomen. Ouderen lopen meer risico om een ongeval te krijgen wanneer ze fietsen, maar ze blijven ook langer gezond als ze kunnen blijven bewegen. Die gezondheidswinst is veel groter. Voor kinderen geldt hetzelfde. Breng je ze met de auto naar school omdat het verkeer zo gevaarlijk is, of laat je ze fietsen, waardoor je ook nog eens obesitas tegengaat.” Het betrekken van gezondheid bij de discussie over verkeersveiligheid betekent ook dat luchtkwaliteit een belangrijk onderdeel wordt van deze discussie. Het negatieve effect van luchtvervuiling op de gezondheid van fietsers is namelijk groter dan dat van verkeersongevallen.
Botsing
Dit wil overigens niet zeggen dat ongelukken niet veel leed veroorzaken. Om de dag komt er een fietser om in het verkeer. Dodelijke ongelukken waar fietsers bij betrokken zijn worden vaak veroorzaakt door een botsing met een auto. De Fietsersbond heeft vijf speerpunten geformuleerd om tot een betere verkeersgezondheid te komen:
- 30 km per uur is de norm in de bebouwde kom, snelheidsverschillen moeten kleiner.
- Verplichting van ISA: Intelligente Snelheids Assistentie
- Invoeren van de fietsersairbag en automatisch remmen
- Eminente fietsinfrastructuur
- Specifieke aandacht voor ouderen
De volledige conceptvisie is te lezen op de site van de Fietsersbond. Daar kunnen leden, deskundigen en fietsers ook meediscussiëren over de inhoud.
Nationaal Fiets Congres
Tijdens het Nationaal Fiets Congres, op 18 juni 2015 in Utrecht, verzorgt de Fietsersbond een sessie over dit onderwerp. Meld u nu aan!