Grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit

dinsdag 3 maart 2015
timer 3 min
Dertienhonderd keer je elektrische leaseauto delen in één jaar. Dat deden de tien Rotterdamse Testrijders van Project A15. Daarmee werd dit experiment de grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit. Onderling gingen de testrijders de strijd aan wie de auto het vaakst wist te verhuren via een autodeelplatform. De winnaar wist zijn auto 90 keer in een jaar te verhuren. Hiermee heeft hij bijna de helft van zijn kosten terugverdiend.

Winnaar Jeroen Prinsen: "Mijn leasekosten waren € 5.000, mijn inkomsten aan verhuur ruim € 2.000. Mooi als je bijna de helft van je kosten zo terugverdient." Prinsen verhuurde zijn auto vooral als poolauto via de huurders in zijn bedrijfsverzamelpand Meetz! dat vlakbij een metrostation ligt. "De goede locatie om de auto af te halen plus mijn grote netwerk voor verhuurcontacten waren de belangrijkste succesfactoren." Hij heeft zijn auto ook nog eens tientallen keren gedeeld met vrienden en bekenden. "Zo konden zij op een makkelijke manier kennis maken met elektrisch rijden."

 

Project A15 

Vrienden, collega’s én onbekende stadgenoten makkelijk kennis laten maken met elektrisch rijden én autodelen. Dat is precies de gedachte achter de Testrijders die precies een jaar geleden als eerste groep van Project A15 startten. Met de Testrijders voert Natuur & Milieu campagne om elektrisch rijden én autodelen te stimuleren. Ook het komende jaar zijn de auto’s van de Testrijders te delen/huren via www.projecta15/testrijders. Een groep van 25 Testrijders is inmiddels in aan de andere kant van de A15 in Arnhem en Nijmegen gestart.

 

Ervaringen Testrijders na 1 jaar

De tien Rotterdamse Testrijders hebben een jaar gepionierd met stil, schoon en zuinig rijden én autodelen. De actieradius was voor niemand een groot probleem. De meeste autoritjes vonden in en bij de stad plaats. De gemiddelde autorit is in Nederland rond de 16 km. ‘Omdat de ritten vaak kort zijn, kan je meestal thuis opladen,’ zegt Testrijder Jimmy Karaaslan. ‘Tussentijds laden is zelden nodig, is mijn ervaring. En daarnaast is zo zuinig mogelijk rijden een leuk spelletje geworden.’

 

Laadprijzen

Als tussentijds opladen wel nodig was, verliep dat soepel. In de stad Rotterdam staan de laadpunten op goede locaties, vinden de Testrijders. Kritiekpunt is de onduidelijkheid over de laadprijs in het land. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste laadbeurt voor de Nissan LEAF, de auto van de Testrijders, is ruim € 2 voor een volle accu. Op jaarbasis kan het verschil oplopen tot € 640.

 

Elektrisch autodelen

De combinatie van elektrische rijden én autodelen is de grote uitdaging in dit Testrijdersproject. En nog niet eerder vertoond in Nederland. De Testrijders vonden het autodelen uitdagender dan het elektrisch rijden. ‘Je auto meegeven aan een onbekende is spannend. Maar via het review systeem van het autodeelplatform zijn zowel huurder als verhuurder niet lang onbekend,’ zegt testrijder Danielle Hoogendijk. ‘Je bepaalt uiteindelijk zelf of je aan die persoon met een gerust hart je auto meegeeft. De grootste uitdaging is dat onbekenden je weten te vinden.’  

 

Ook elektrisch autodelen?

Vanaf 2 maart zijn nieuwe Testrijders gestart die een jaar lang gaan rijden met een elektrische auto. Ook eens zo’n auto huren? Kijk op www.projectA15/testrijders. Daar vindt u alle Testrijders en kunt u meteen via SnappCar een auto reserveren.