Opschakelen naar meer fietsveiligheid

maandag 8 juni 2015
timer 4 min
In opdracht van het ministerie van IenM, de ANWB en RAI Vereniging heeft SWOV het rapport 'Opschakelen naar meer verkeersveiligheid' opgesteld. Dit rapport gaat in op de mogelijkheden en eventueel benodigde aanvullende maatregelen om de gezamenlijke doelstellingen voor het aantal verkeersdoden en ernstig verkeersgewonden in 2020 te kunnen halen. Aanleiding vormt de inschatting dat de doelstelling voor het maximaal aantal ernstig verkeersgewonden (10.600 in 2020) zeer waarschijnlijk niet haalbaar is, ondanks dat gemeenten al jarenlang maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid doorvoeren. Of de doelstelling voor doden (maximaal 500 in 2020) wordt gehaald, is ook niet zeker.

Maatschappelijke organisaties en politiek hebben aangegeven het niet acceptabel te vinden als dit tot een minder ambitieuze doelstelling zou leiden. De 'opschakelmogelijkheden' in  het rapport vormen de leidraad voor de sessie tijdens het Nationaal Fietscongres op 18 juni, van Peter van der Knaap en Gertjan Wijlhuizen van SWOV, Eric de Kievit van de gemeente Amsterdam en Martien Ippel van de gemeente Heerhugowaard, waarbij de focus ligt op fietsveiligheid. Sessieleider en senior onderzoeker bij SWOV Gertjan Wijlhuizen: “Het belangrijkste doel van de sessie is informeren en inspireren. Na korte pitches van de gemeenten, waarin de ontwikkelingen op het gebied van fietsveiligheid worden gekoppeld aan beleid, gaan we aan de hand van stellingen met het publiek (beleidsmakers) in gesprek om ervaringen uit te wisselen.” Naast mogelijkheden op de korte termijn gaan zij daarbij ook in op de kansen van moderne technieken en educatie.

 

Vier denkbare scenario’s

Nieuwe maatregelen stuiten al gauw op barrières, waarvan gebrek aan geld en draagvlak de belangrijkste zijn. Rekening houdend met deze beperkingen, brengt het rapport mogelijkheden in beeld waarmee Nederland kan ‘opschakelen’ naar meer verkeersveiligheid in 2020. Hiervoor is een aantal effectieve maatregelen in kaart gebracht, waarvoor het draagvlak is gepeild bij ruim dertig relevante organisaties. De resultaten zijn uitgewerkt in vier denkbare scenario’s. Deze variëren van relatief haalbaar en goedkoop, tot zeer ambitieus met een hoge kostenpost. Om de haalbaarheid en financiering van de genoemde maatregelen te kunnen waarborgen is politieke discussie noodzakelijk, bijvoorbeeld om tot subsidieregelingen te komen voor gemeenten. De VNG zette in een reactie op het rapport aan minister Schultz een aantal kanttekeningen bij bepaalde onderdelen van de scenario’s. Ook mist de belangenvereniging een aantal maatregelen, zoals communicatie en educatie die effectief kan zijn en door gemeenten toch vrij vaak wordt ingezet. Minister Schultz zal voor de zomer op het rapport reageren.

 

Fietsveiligheid: wat is er nog nodig?

Fietsveiligheid is een buitengewoon actueel thema voor gemeenten vanwege de stijging van het aantal verkeersslachtoffers, de vergrijzing en de toenemende drukte en snelheid op het fietspad. Onder andere de Lokale aanpak veilig fietsen heeft tot resultaten op bestuurlijk niveau geleid , maar er blijken ook obstakels te zijn die verdere uitrol belemmeren. In de gebouwde omgeving is de fysiek beschikbare ruimte bijvoorbeeld beperkt en er is soms onvoldoende ruimte beschikbaar om wegen en fietspaden anders in te richten.  De VNG pleit in de brief aan de Tweede Kamer voor extra gemeentelijke inzet in het kader van de Lokale aanpak veilig fietsen. Daarbij is behoefte aan goed inzicht in eenduidige data, waarop goed beleid geformuleerd kan worden. De toename van het fietsgebruik vraagt ook om veilig ontwerp van fietsinfrastructuur. De VNG bepleit een gerichte impuls om de fietsveiligheid op de drukste plaatsen aan te kunnen pakken. Daarnaast zijn handhaving en sturing op gedrag noodzakelijk om de infrastructurele maatregelen optimaal te laten functioneren. Een betere organisatie en afstemming op het gebied van handhaving op verkeersregels is volgens de VNG essentieel: onderwerpen die tijdens de sessie op het Nationaal Fietscongres ruimschoots aan bod komen. 

 

U komt toch ook naar het Nationaal Fietscongres op 18 juni? Klik hier voor meer informatie en aanmelden >>