Rijksmonumentaal pand VNG uitgerust met passend parkeersysteem

donderdag 21 mei 2015
timer 3 min
Het gebouw waar de VNG (vereniging van Nederlandse gemeenten) in Den Haag is gevestigd maakt meteen indruk met haar imposante en klassieke voorgevel, dat als Rijksmonument te boek staat. Maar de parkeervoorzieningen maakten tot voor kort minder indruk. De twintig VIP parkeerplaatsen aan weerszijden van de ingang – bestemd voor bezoekers en bestuursleden – werden afgesloten met paaltjes en kettingen, waarvan de sleutel bij de receptie afgehaald moest worden. Tijd voor een passend alternatief, vond de VNG.

Naast de VIP parkeerplaatsen aan de voorzijde, heeft VNG nog zestig plekken in de ondergrondse parkeerkelder, waarvan afhankelijk van de reisafstand en gezondheid van werknemers plaatsen in worden vrijgegeven. Er werken rond de 500 mensen bij de vereniging, maar er wordt veel geflexwerkt waardoor de parkeercapaciteit voldoende is. De focus lag dus op het upgraden van de VIP parkeerplaatsen. “We waren op zoek naar een parkeersysteem dat op afstand te bedienen is, met terugkoppeling aan de receptie om vast te kunnen stellen of een parkeerplaats vrij of bezet is”, vertelt Paul Beijersbergen van Henegouwen, Regisseur Huisvesting bij de VNG. “Ook moest het parkeersysteem in lijn zijn met de klassieke uitstraling van het pand. De kettingen ontsierden de entree en bovendien kregen mensen vuile handen van de sloten.”

 

Parkeerbeugels met bedieningspaneel

Via de aannemer die tussen 2007 en 2009 het pand renoveerde – Beijer - kwam Beijersbergen van Henegouwen bij PrivaPark terecht. Er is gekozen voor onderhoudsvrije parkeerbeugels op permanente stroom, in roestvrijstalen uitvoering met stand detectie op de motoren. Middels groen en rood oplichtende leds op een bedieningspaneel kan de receptioniste zien of een parkeerplaats met bijbehorend nummer vrij of bezet is. Beijersbergen van Henegouwen: “In september 2014 is het systeem opgeleverd. In het begin ondervonden we nog wat kinderziektes en moesten zowel de receptionistes als de bezoekers wennen aan het nieuwe systeem, maar nadat het toezicht nog beter werd door het plaatsen van camera’s, loopt het redelijk goed. Bezoekers hebben echter nog steeds de neiging naar binnen te lopen om zich te melden bij de receptie, terwijl ze eigenlijk moeten bellen als ze voor de beugel staan: bezoekers ontvangen voorafgaand altijd een mail met deze instructie. Dat voorkomt overlast op straat – niet in de laatste plaats voor de nabijgelegen school – en zorgt ervoor dat parkeren snel en soepel kan verlopen. De receptioniste kan immers met een druk op de knop de beugel naar beneden laten en zodoende de parkeerplaats vrij geven.

 

Het parkeersysteem van PrivaPark bij de VNG in Den Haag