Te weinig personeel voor inbouw ERTMS in treinen
Tijdens de Dag van de Rail discussieerden spoorprofessionals over de inbouw van ERTMS in treinen. Hiervoor moeten meer dan 500 treinen worden omgebouwd en die ombouw moet in een paar jaar plaatsvinden. Naar schatting zijn daarvoor duizend medewerkers nodig.
Omdat het nog onduidelijk is wie welke opdracht gaat krijgen, wordt maar beperkt gewerkt aan de opbouw van gekwalificeerd personeel, aldus SpoorPro. Dat geldt zowel voor de leveranciers van de apparatuur als voor de toeleveranciers.
Beveiliging van het spoor
ERTMS is het nieuwe systeem voor de beveiliging van het spoor in Nederland. ERTMS moet er onder meer voor zorgen dat een trein niet harder kan rijden dan mag en remt de trein automatisch af indien nodig. Ook weet ERTMS waar een trein is en moet het systeem de kans verkleinen dat een trein door een rood sein rijdt.
In de periode tot en met 2022 moet ERTMS in al het treinmateriaal zijn ingebouwd. Het is de bedoeling dat het systeem in 2028 op de Trans Europese Netwerk-corridors en de drukke spoortrajecten is uitgerold.
Bron: SpoorPro