VID bouwt eigen meetnetwerk op

vrijdag 10 september 2010
timer 3 min
Het verkeer bij Breda raast voorbij en heeft niets in de gaten, maar hier wordt op geavanceerde wijze de doorstroming gemeten. Het grijze kastje, alleen herkenbaar aan het groen/zwarte logo van de VerkeersInformatieDienst, bevat een meetsysteem dat de Bluetooth-signalen van voorbijrijdende apparatuur herkent. 
VID bouwt eigen meetnetwerk op

 

Reistijd-algoritme


Met een zelf ontwikkeld reistijd-algoritme wordt aan de hand van deze unieke Bluetooth-identificatie, de reistijd van het verkeer bepaald. Niet alleen de techniek van de zogeheten VBM's (VID Bluetooth Meetsysteem) is bijzonder. De VerkeersInformatieDienst plaatst de kastjes uit eigen beweging, waarmee het de eerste commerciële partij is die zelf een meetnetwerk uitrolt. “Normaliter is het de wegbeheerder die meetsystemen plaatst of laat plaatsen. De VID voorziet hiermee in de behoefte aan betrouwbare verkeersinformatie”, aldus Patrick Potgraven. “Met de wegvakken die in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens zijn opgenomen is onze behoefte niet geheel gedekt. Ook van andere wegvakken willen we informatie beschikbaar hebben. Die behoefte vervullen we nu zelf. De data gebruiken we voor onze dienstverlening voor verkeersmanagement, zoals het aansturen van DRIP's, maar ook voor actuele verkeersinformatie.”

Waardevolle data voor wegbeheerders


Begin juli is het honderdste meetsysteem geplaatst. Nu wordt ruim zeshonderd kilometer rijbaan 24 uur per dag bemeten. Daarmee ligt de VID voor op de planning: het was de bedoeling dat op 1 april 2011 tweehonderd VBM-systemen langs de weg zouden staan. De wegbeheerders die om toestemming worden gevraagd, blijken vaak direct zelf de data in licentie te willen afnemen. De gemeente Nijmegen was één van de eerste afnemers van deze reistijddata. Eric Jan Dikker geeft aan waarom men heeft gekozen voor deze oplossing: “Wij hebben reistijdinformatie nodig voor meerdere processen binnen de gemeente, ondermeer voor verkeersmanagement en om te zien of wij de gestelde doelstellingen halen. Via de VID is tegen aantrekkelijke voorwaarden reistijdinformatie beschikbaar van routes die van en naar het Keizer Karelplein leiden. Binnen vier weken na ons eerste gesprek begon de data binnen te lopen, zodat we deze direct konden gebruiken bij diverse geplande werkzaamheden en evenementen in de stad.”

Geringe operationele kosten


Belangrijk voordeel van het gebruik van VBM's zijn de geringe operationele kosten; de inzet is veel voordeliger dan kentekenregistratie. Voor het exploiteren van de data gebruikt de VID een licentiestructuur. Afnemers mogen de data gebruiken voor DVM- en statistische gegevens, maar niet aan derden doorleveren. Zo kan de licentievergoeding beperkt gehouden worden.

Complexiteit


Patrick Potgraven benadrukt de complexiteit van de uitrol: “Het is belangrijk dat ons verwerkingsplatform in het datacenter de grote hoeveelheid gegevens, die de sensoren genereren, aan kan. Met de eerste honderd systemen genereren we al bijna vijf miljoen detecties per dag en die moeten allemaal snel verwerkt kunnen worden. De systemen worden nu voorbereid op een veel grotere hoeveelheid te verwerken data. Daarmee is de implementatie van het meetsysteem behalve een logistieke operatie ook een interessante ICT-uitdaging. Bovendien worden andere systemen, waaronder de systemen van data-afnemers, gevoed met de reistijden die door het systeem worden gegenereerd. Deze koppeling wordt gerealiseerd middels een generiek koppelvlak, zodat de beheersbaarheid gewaarborgd blijft.

Het volledige artikel is te lezen in Verkeer in Beeld Magazine, editie 4 van 2010.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>