Wegenkaarten voor zelfsturende auto
TomTom werkt aan het ontwerp van de kaarten en Bosch richt zich op de specificaties waaraan de kaarten moeten voldoen. De wegenkaarten zijn nodig ‘om Highly Automated Driving op snelwegen in 2020 mogelijk te maken’, aldus Dr. Dirk Hoheisel, lid van de Raad van Bestuur bij Bosch. Na Duitsland zal de dekking van wegenkaarten worden uitgebreid in de rest van Europa en Noord-Amerika.
Tot op de decimeter
Wegenkaarten voor zelfsturende auto’s zijn anders dan kaarten die momenteel door navigatiesystemen worden gebruikt. Zo zouden ze tot op de decimeter exact moeten zijn. Verder moeten ze gedetailleerde informatie bevatten over rijbaanscheiding, verkeersborden, snelheidslimiet en de vorm en richting van de weg. Hiermee kan een zelfsturende auto beslissen of en wanneer deze van rijbaan moet veranderen.
Bosch en TomTom gebruiken verschillende methodes om ervoor te zorgen dat de gebruikte wegenkaarten up-to-date zijn. TomTom zet mapping-auto’s in die rondrijden om nieuwe wegen en routes in kaart te brengen. Voor recente wijzigingen gebruiken de twee bedrijven de feedback van voertuigen met sensoren.