Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om wegen- en vaarwegenprojecten tijdelijk stop te zetten. Dit besluit is genomen als gevolg van de stikstofproblematiek, stijgende bouwprijzen en personeelstekorten, die vertraging veroorzaken bij de geplande aanlegprojecten. De vrijgekomen middelen en mankracht worden nu ingezet voor het uitvoeren van groot onderhoud aan de bestaande infrastructuur. Daarnaast wordt er ook budget toegewezen aan lopende projecten die zich in vergevorderde stadia bevinden of onder de rechter zijn.
Belang van groot onderhoud leidt tot pauze in nieuwe wegprojecten
Verschillende aanlegprojecten worden geconfronteerd met vertraging als gevolg van aanhoudende stikstofproblematiek, stijgende bouwkosten en een tekort aan gekwalificeerd personeel, terwijl tegelijkertijd onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn voor essentieel groot onderhoud; als reactie hierop heeft Minister Harbers besloten om het beschikbare budget en personeel binnen het aanlegprogramma te heralloceren naar het cruciale onderhoud van de bestaande infrastructuur, waardoor 14 wegenprojecten en 3 vaarwegprojecten tijdelijk worden gepauzeerd, met een totale waarde van ruim 4 miljard euro.
Focus op groot onderhoud
Minister Harbers erkent dat het pauzeren van de projecten een dubbel gevoel geeft, gezien het belang ervan. Echter, gegeven de huidige omstandigheden is het niet mogelijk om ze op korte termijn uit te voeren. Het besluit heeft ook een positief aspect, omdat het beschikbare geld nu wordt ingezet voor het broodnodige onderhoud, in plaats van onbenut te blijven liggen. Het waarborgen van een goed onderhouden infrastructuur is van essentieel belang voor de bereikbaarheid van Nederland, het dagelijkse verkeer en de bevoorrading van supermarkten.
Toekomstige mobiliteitsbehoeften
De komende jaren zal de behoefte aan mobiliteit toenemen, aangezien de bevolking van Nederland groeit. Dit legt extra druk op de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, viaducten en sluizen zijn verouderd en moeten worden vervangen of onderhouden. Bovendien bereiken veel bruggen voortijdig het einde van hun levensduur door het steeds toenemende en zwaardere verkeer. Het is van cruciaal belang om de huidige infrastructuur op orde te brengen, zodat er in de toekomst verder gebouwd kan worden. De gepauzeerde projecten blijven opgenomen in het aanlegprogramma, en zodra er voldoende ruimte is op het gebied van stikstof, financiën en personeel, zal er zo snel mogelijk met de aanleg ervan worden gestart.
- N35 Wijthmen – Nijverdal
- A9 Rottepolderplein
- A58 Breda – Tilburg
- A27 Zeewolde – Eemnes
- A15 Papendrecht – Gorinchem
- A2 Deil – ’s-Hertogenbosch – Vught
- Rijksbijdrage Noordelijke Randweg Utrecht (NRU)
- InnovA58 Annabosch – Galder
- Innovaties InnovA58*
- A67 Leenderheide – Geldrop
- A1/A35 Knooppunt Azelo – Buren
- A1/A30 Barneveld
- A4 Haaglanden – N14
- A1/A28 Knooppunt Hoevelaken
- Volkeraksluizen
- Kreekraksluizen
- Vaarweg IJsselmeer – Meppel
* Dit is geen MIRT-project maar betreft een reservering van 59 miljoen euro voor het afdekken van innovatierisico’s bij de aanbesteding van InnovA58.