Een zelfrijdende robottaxi van het bedrijf Cruise was betrokken bij een botsing met een brandweerwagen in de stad San Francisco. Ondanks dat de robotauto door een groen stoplicht reed, raakte hij de brandweerwagen die onderweg was naar een noodsituatie. De enige passagier in de zelfrijdende auto liep volgens de politie niet-levensbedreigende verwondingen op en werd naar een plaatselijk ziekenhuis gebracht. Er vielen geen gewonden in de brandweerwagen, maar het incident versterkt de kritiek van het brandweerkorps op autonome taxi's.
Beperkingen voor Cruise robottaxi's na incident
Het California Department of Transportation (DMV) zal nu onderzoek doen naar "recente zorgwekkende incidenten" met betrekking tot robottaxi's. Tijdens deze onderzoeksperiode moet het bedrijf zijn actieve vloot onmiddellijk met de helft verminderen. Een verklaring van de DMV stelt: "De DMV behoudt zich het recht voor om vergunningen voor de voertuigen op te schorten of in te trekken na het onderzoek."
Beperkte Toegestane Uren voor Cruise Robottaxi's
Cruise zal voorlopig slechts vijftig robottaxi's overdag en maximaal honderdvijftig 's nachts op de weg mogen sturen. Dit is een grote tegenvaller voor het bedrijf, gezien het feit dat ze iets meer dan een week geleden toestemming kregen om 24 uur per dag betaalde taxidiensten aan te bieden met zelfrijdende auto's.
Technische Problemen en Verkeerssituaties
Volgens Cruise werd de brandweerwagen onmiddellijk herkend door de robottaxi, maar op dit kruispunt werden naderende voertuigen pas laat zichtbaar vanwege een bocht. Bovendien had de software van de autonome taxi moeite met het voorspellen van de route van de brandweerwagen, omdat deze kortstondig een baan voor recht doorgaand verkeer volgde om een ander voertuig te passeren.
Robottaxi's en Hun Gebruikers in Opspraak
Naast technische uitdagingen en veiligheidszorgen, zijn zelfrijdende taxi's ook in het nieuws gekomen vanwege het vermeende ongepaste gedrag van hun passagiers, zoals regelmatige seksuele activiteiten in de auto's.