Duitsland en Italië verzetten zich tegen verbod op verbrandingsmotor
Duitsland en Italië blijken toch bedenkingen te hebben bij het Europese verbod op de verkoop van nieuwe auto's die nog CO2 uitstoten vanaf 2035. Het Europees Parlement stemde 14 februari jongstleden nog in met de plannen.
In de Europese wet staat dat vanaf 2035 in de Europese Unie alleen nog nieuwe personenwagens en lichte bedrijfswagen verkocht mogen worden die geen CO2 ter plaatse meer uitstoten. In de praktijk betekent dit een verkoopverbod op nieuwe personenwagens en bestelwagens met verbrandingsmotor. Fabrikanten die minder dan duizend auto's per jaar produceren vallen onder een uitzonderingsregeling.
Het plan is weliswaar al goedgekeurd door het europarlement, maar de ministers van de betrokken landen moeten nog hun steun uitspreken om de plannen daadwerkelijk in gang te zetten. Dat leek geen probleem, maar Duitsland en Italië lijken nu toch dwars te liggen.
In de plannen gaat het om een verbod op de verkoop van auto's die CO2 uitstoten, en niet specifiek om een verbod op de verbrandingsmotor. Duitsland wil dat de Europese Commissie met een voorstel komt om de verkoop van auto's die op CO2-neutrale brandstof rijden toe te staan. Pas als dat gedaan is, wil Duitsland akkoord gaan met het wetsvoorstel. Italië schaart zich bij het Duitse standpunt. Beide landen willen dat er in de plannen ruimte blijft voor 'schone brandstoffen'.