Enschede wil de overlast van lawaaiige voertuigen in het verkeer aanpakken. De gemeente onderzoekt de introductie van een speciale flitspaal die deze overlastgevers kan beboeten, zoals knetterende scooters, loeiende motoren en auto's met een knallende uitlaat. Dagelijks komen er klachten binnen bij de gemeente over verkeerslawaai, vooral binnen de singels van de binnenstad.
Enschede gaat geluidsoverlast aanpakken met flitspaal
Het handhaven van overtredingen met betrekking tot geluidsoverlast in het verkeer blijkt een lastige en tijdrovende taak te zijn. De politie moet de overlastveroorzaker op heterdaad betrappen en het voertuig vervolgens onderzoeken. Om overtreders structureel aan te pakken, zijn er andere maatregelen nodig, zo stelt het Enschedese college.
Onderzoek door Universiteit Twente
In opdracht van de gemeente voeren studenten Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente momenteel onderzoek uit naar de mogelijkheden van een geluidsflitspaal. Vandaag testen zij apparatuur en algoritmen aan de Windmolenweg. Wethouder Leefomgeving en Mobiliteit, Marc Teutelink, is enthousiast over dit initiatief: "Ik ben trots dat we de meldingen van geluidsoverlast serieus nemen en buiten de gebaande paden durven te zoeken naar oplossingen. Het past bij Enschede om met technologie, innovatie en lef dit praktische probleem aan te pakken. We maken dankbaar gebruik van de kennis van deze studenten om onze stad veiliger en leefbaarder te maken."
Omgevingsgeluid en uitdagingen
Het is lastig voor een testapparaat om met honderd procent zekerheid het voertuig dat geluidsoverlast veroorzaakt vast te leggen. Vooral in drukke straten kan omgevingsgeluid de meetgegevens beïnvloeden. Daarom onderzoeken de studenten vandaag eerst of hun apparatuur en algoritmen goed werken op een rechte weg met weinig omgevingsgeluid. Als dit succesvol blijkt te zijn, zullen ze later hun onderzoek voortzetten in een straat met meer omgevingsgeluid.
Professor Ysbrand Wijnant benadrukt het belang van deze samenwerking: "Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking waarin een maatschappelijk probleem, het beschikbaar stellen en toepassen van hoogwaardige techniek, en het opleiden van studenten hand in hand gaan. We waarderen de ondersteuning van de gemeente bij dit onderzoek."
Tussenoplossing met feedbacksysteem
Aangezien de ontwikkeling van een geluidsflitspaal veel tijd in beslag neemt en er nog juridisch onderzoek vereist is, gaan studenten Psychologie van de Universiteit Twente aan de slag met een tussenoplossing. Ze onderzoeken de mogelijkheid om een feedbacksysteem met behulp van een smiley in te zetten. Een vergelijkbaar systeem wordt al gebruikt om weggebruikers feedback te geven over hun snelheid. Met de technologie van de studenten Werktuigbouwkunde kan nu ook een feedbacksysteem voor geluid worden ontwikkeld. De studenten Psychologie bedenken hiervoor een passend systeem.
Juridisch onderzoek door Amsterdam en Rotterdam
Ook in Amsterdam en Rotterdam wordt onderzoek gedaan naar de juridische voorwaarden voor het implementeren van een geluidsflitspaal. Omdat de paal privacygevoelige informatie verwerkt, zoals kentekens, foto's van het voertuig en meetgegevens, is het van groot belang dat het 'geflitste' voertuig daadwerkelijk de veroorzaker van het geluidsoverlast is.