Een nieuwe campagne is van start gegaan om mensen te stimuleren vaker voor korte ritjes de fiets te pakken. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag in Maastricht het startschot gegeven. Nederland is al een fietsland bij uitstek, maar er is nog veel te winnen. Uit gedragsonderzoek blijkt dat bijna 7 op de 10 intensieve autogebruikers vaker voor korte ritten de fiets zouden willen pakken. Gerichte communicatie waarbij drijfveren van mensen, zoals gezondheid, milieu en geld naar voren komen, kan daarbij helpen.
Kort ritje? Pak de fiets!
Een kwart van alle verplaatsingen in Nederland gaat met de fiets, nergens ter wereld is dit zo hoog. Nederland heeft zelfs meer fietsen dan inwoners. Toch is er nog veel winst te behalen. De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer en een derde korter dan 5 kilometer. Door bewustzijn te vergroten en mensen op een positieve manier te stimuleren voor korte ritjes vaker de fiets te nemen, kan Nederland nog meer een fietsland worden.
De campagne
De campagne duurt drie jaar en uitingen zijn vanaf vandaag te zien op alle landelijke TV-zenders, op de radio, online en buiten. Denk hierbij aan de achterkant van bussen, reclamezuilen en bushokjes, zowel digitaal als met een grote poster. De Rijksoverheid monitort elk jaar op meerdere momenten of het beoogde effect met de campagne wordt bereikt.
Staatssecretaris Heijnen heeft de campagne in Zuid-Nederland afgetrapt bij een fietspad, samen met regionale bestuurders en voorbijgangers, met of zonder fiets. Iedereen wordt uitgenodigd om zich aan te sluiten bij de campagne. Gemeenten en werkgeversnetwerken hebben toegang tot campagnemateriaal, zodat ze op hun eigen manier mee kunnen doen.
Vaker op de fiets
Het kabinet wil graag dat meer mensen de fiets nemen, bijvoorbeeld naar het werk. Een van de concrete doelen is dat er in 2027 20 procent meer gefietst wordt dan in 2017. Een ander doel is dat er begin 2025 100.000 meer mensen naar het werk fietsen dan begin 2022. Om dat mogelijk te maken investeert het kabinet samen met provincies in gemeenten in betere fietsvoorzieningen. Zo wordt er bijvoorbeeld geïnvesteerd in betere stallingen bij stations, meer doorfietsroutes en nieuwe fietsverbindingen om woonwijken beter bereikbaar te maken. Daarnaast wordt er gewerkt aan meer veiligheid voor fietsers in het verkeer. Er komt een meerjarenplan fietsveiligheid en Rijk, provincies en gemeenten doen in heel het land investeringen om drukke plekken of plaatsen waar veel ongevallen plaatsvinden veiliger te maken.
Ook zijn er inmiddels in ruim 80 gemeenten zogenaamde fietsambassadeurs aangesteld. Zij gaan in hun gemeente actief aan de slag om het fietsgebruik te stimuleren en het fietsklimaat te verbeteren. Dit doen zij bijvoorbeeld door fietslessen en fietsworkshops te organiseren voor kinderen en volwassenen, maar ook door bedrijven te adviseren over hoe zij hun werknemers kunnen stimuleren om vaker op de fiets naar het werk te komen. Door deze maatregelen hoopt het kabinet dat meer mensen de fiets zullen pakken, waardoor de bereikbaarheid verbetert, de luchtkwaliteit beter wordt en Nederland gezonder en duurzamer wordt.