Giedo Donkers kent de wereld van data en verkeersveiligheid van haver tot gort, als directeur van VIA Software, specialist in mobiliteitsdata. Software en ongevallenregistratie komen samen in het nieuwe CrashR, waarmee de ongevallenregistratie eenvoudig visueel wordt gemaakt. Daarmee levert VIA een bijdrage aan de verkeersveiligheid: “Het hebben van actuele én complete informatie is van belang om te begrijpen waar de onveiligheid vandaan komt.”
Mobiel schade melden met CrashR
VIA werkt binnen de ongevallenregistratie onder andere met politie en verzekeraars. Verschillende werelden die informatie leveren voor het verbeteren van verkeersveiligheid, maar die weleens in twee talen spreken. Donkers: “Eén van de grote wensen was om het klassieke manoeuvreplaatje met een situatieschets, zoals we dat kennen op het Europese schadeformulier, te automatiseren. We hebben dit gerealiseerd in CrashR, waarmee digitaal een situatie kan worden vastgelegd.”
“Om een goede start te maken van de registratie hebben we met diverse datasets (zoals BGT en NWB) een unieke ondergrondkaart gerealiseerd. Deze ondergrond wordt dagelijks bijgewerkt met de laatste mutaties. Hiermee maak je in maximaal vijf klikken een goede situatieschets die voor de verzekeraar bruikbaar is en die alle relevante informatie bevat. Uiteindelijk gebruiken we die data om een beter beeld te krijgen van wat er gebeurt, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.”
“Deze informatie komt weer in onze software terecht. Dat doen we nu voor de website MobielSchadeMelden.nl, we hebben de wens om de politie registraties ook hiermee uit te breiden. Maar we focussen ons eerst op één onderdeel, de verzekeraars, om zo de wereld van verzekeraars en verkeersveiligheid dichter bij elkaar te brengen.”
Zorgelijke cijfers
Donkers maakt zich ook zorgen om de verkeerveiligheid. “De ongevalscijfers gaan, helaas, niet de goede kant op. Wij willen een bijdrage leveren aan een verkeersveiliger Nederland en daar speelt CrashR een rol in: we hebben nu het begin van de keten staan. De eerste stap is een goede en volledige registratie van ongevallen. Die data komt dan weer terug in de analysesoftware. Zodra die workflow voldoende uitgekristalliseerd is willen we er meer informatie aan toe gaan voegen. Een voorbeeld is een ongeval waarbij je moet uitwijken voor een stilstaande auto of voor een wegafzetting die niet in de open data zichtbaar is, als we die toevoegen aan de data dan ontstaat een breder beeld van wat er speelt op de weg en de situatie van het ongeval.”
Over CrashR
Alle verzekeraars die zijn aangesloten bij het verbond van verzekeraars, dus vrijwel alle Nederlandse verzekeringsmaatschappijen, maken gebruik van CrashR. “Vorig jaar zagen we een toename van MobielSchadeMelden van 150 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, en sinds 2014 is dit echt enorm gegroeid. We zien dat de informatie in open data steeds beter is en vaak snel beschikbaar. Als wegbeheerder beloon je jezelf echt door de data up-to-date te houden.”