Nieuwe ov-cao, stakingen streekvervoer voorbij

vrijdag 7 april 2023

© Guus Puylaert

Vakbonden en werkgevers in het openbaar vervoer zijn op 7 april, na maandenlange onderhandelingen, akkoord gegaan met een loonstijging van 15 procent over 27 maanden, plus een eenmalige uitkering van 1000 euro. Ook krijgt personeel extra pauze en wordt een ouderenregeling doorgevoerd. De nieuwe cao geldt voor 13.000 werknemers in het openbaar vervoer.

De looptijd van de nieuwe cao is 27 maanden, van 1 januari 2023 tot 1 april 2025. In 2023 gaat het loon in twee stappen omhoog met 9 procent. Daarna volgt in 2024 een loonsverhoging van 4 procent en in 2025 nog eens met 2 procent. In totaal is dat 15 procent gedurende de looptijd van de cao: 27 maanden. Medewerkers krijgen daarnaast een eenmalige uitkering van 1000 euro, zodra de cao is ondertekend.

Minder werkdruk

Ook maakten werkgevers en vakbonden afspraken over het verminderen van werkdruk, een belangrijk punt voor vooral de vakbonden. Chauffeurs krijgen in de nieuwe cao minder gebroken diensten en 5 minuten langer pauze per dienst. Een speciale taskforce moet, onder begeleiding van onafhankelijke deskundigen, onderzoeken hoe de werkdruk verder kan worden verlaagd.

Verder komt in de nieuwe cao een ouderenregeling waarbij een werknemer vanaf 63 jaar 60 procent werkt, 80 procent betaald krijgt en 100 procent pensioen opbouwt. Daarnaast kunnen werknemers cabaf 2 jaar voor de AOW-leeftijd er ook voor kiezen om eerder te stoppen met werken.

Lange aanloop

De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) en vakbonden FNV en CNV stonden de afgelopen maanden lijnrecht tegenover elkaar. Onderhandelingen begonnen in oktober, maar beide partijen kwamen niet nader tot elkaar.  De vakbonden eisten 14 tot 16,9 procent loonsverhoging en bovenal een verminderde werkdruk, VWOV stelde niet aan deze eisen te kunnen voldoen. Daarop volgden meermalig stakingen. Half maart werden de acties opgeschort omdat er weer werd gepraat.