San Francisco is de eerste Amerikaanse stad die zelfrijdende taxi's volwaardig deel laat nemen aan het verkeer. Eerder deden Waymo, onderdeel van Alphabet, en General Motors-onderdeel Cruise al proeven met zelfrijdende 'robotaxi's' in de stad.
San Francisco staat zelfrijdende taxi's toe
Waar de robotaxi's van Waymo en Cruise eerder beperkt waren tot bepaalde tijden en delen van de stad, mogen de zelfrijdende auto's nu zonder beperkingen ingezet worden in San Francisco. Dat meldt De Volkskrant.
De beslissing om de volledig autonome taxi's zonder beperkingen toe te staan is zoals te verwachten valt omstreden. De brandweer van de stad registreerde in de afgelopen 18 maanden 55 incidenten met zelfrijdende taxi's, van het blokkeren van brandweerkazernes tot plotselinge storingen, negeren van politieafzettingen tot het veroorzaken van file's, De gemeente telde zelfs maar liefst 600 incidenten, waarvan 70 aanrijdingen. Daarbij waren overigens geen aanrijdingen met een persoon, het enige slachtoffer van een aanrijding met een robotaxi was een hond.
Voorstanders van de zelfrijdende auto's stellen dat tegenstanders hogere eisen stellen aan robotaxi's dan aan menselijke chauffeurs.
Toekomstmuziek?
De toekomst van autonome voertuigen lijkt onzeker en de ontwikkeling gaat moeizaam. Google begon in 2009 met experimenten met zelfrijden auto's. Tesla-baas Elon Musk kondigde in 2016 ook zelfrijdende 'Tesla-taxi's' aan, maar vooralsnog ontbreekt daar ieder spoor van. Het Amerikaanse Argo, dat zich richtte op de ontwikkeling van autonome auto's voor Ford en Volkswagen, is in 2022 geliquideerd. Nog geen enkel bedrijf is erin geslaagd winst te maken met zelfrijdend vervoer.
In 2018 overleed een voetganger die werd aangereden door een zelfrijdende auto van Uber. In de auto was een menselijke operator aanwezig om ongelukken te voorkomen, maar de operator was afgeleid. In maart van dit jaar riep GM nog 300 autonome voertuigen terug, omdat één van deze auto's achterop een bus gereden was.
Nederland
Ook in Nederland is ruimte voor de zelfrijdende auto, maar wel in zeer beperkte mate. Bedrijven en onderzoeksinstellingen mogen nu testen met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens op de openbare weg. Hiervoor is de wetgeving aangepast, zodat er ervaring opgedaan kan worden. De RDW beoordeelt bij een testaanvraag vooraf of het testen op een veilige manier kan.