Joost van der Bijl, CEO van EvoBus Nederland | Daimler Buses, ontving in maart twee kwaliteitskeurmerken uit handen van Kiwa en SKAO. De busimporteur ontving als eerste voertuigleverancier in de Nederlandse automotivebranche de MVO Prestatieladder niveau 3 en CO2-Prestatieladder niveau 3. Van der Bijl is zichtbaar trots.
Twee kwaliteitskeurmerken voor Daimler Buses
De Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO) reikt sinds 2011 de CO2-Prestatieladder uit. Het onafhankelijke instituut Kiwa monitort de prestaties via audits en systematisch, onafhankelijk onderzoek. De overheid gebruikt de prestatieladder als aanbestedingsinstrument, om opdrachtnemers aan te sporen milieuvriendelijker te werken.
Dat een bedrijf uit de automotivesector het certificaat ontvangt, noemt SKAO-manager Pascal Budding bijzonder. “Doorgaans reiken we die uit aan ondernemingen uit andere branches. Daarom zijn we hier heel blij mee.” Ook manager-directeur Mounir El-Berrah van Kiwa is lovend: “Daimler Buses is front-runner met deze beider certificaten.” EvoBus is de eerste voertuigimporteur in Nederland die deze certificaten ontvangt, benadrukten zij.
Intrinsieke motivatie
Koren op de molen van Van der Bijl. “Zakelijk gezien hoeft dit niet, maar ik vind de zachte, menselijke kant ook belangrijk. Het bedrijf wil dit intrinsiek: het gaat erom wat je nalaat aan de wereld”, zegt hij terwijl het enthousiasme ervan afstraalt.
'Het gaat erom wat je nalaat aan de wereld'
Het binnenhalen van de certificaten is één, weet hij. Maar nu nog het behouden. “We moeten het gaan waarmaken, anders raken we de certificaten weer kwijt. Daarom dagen we partijen uit ons te helpen om verder te verduurzamen en verbeteren. We gaan een reis aan en weten nog niet precies waar die eindigt. Dat is spannend, maar ook leuk!”
'We gaan een reis aan en weten nog niet precies waar die eindigt. Dat is spannend maar ook leuk'
Naast ‘quick wins’ op duurzaamheidsgebied, zoals zonnepanelen op het dak van het gebouw en elektrische auto’s van de zaak voor het personeel, zet Daimler extra stappen om materialen te hergebruiken. “Een magazijnmedewerker met IT-kennis geeft laptops, die voorheen werden afgeschreven en in het magazijn lagen te verstoffen, een tweede leven. Hij ontlaadt de oude batterijen en installeert de laptops dan opnieuw.”
Ook maakt het mondiale concern afspraken met onderaannemers over de herkomst en het hergebruik van bepaalde materialen van haar voertuigen, wat uitvoerig wordt getest. “Je hebt alleen invloed op wat er aan de poort binnenkomt, dus dat doen we. Al onze materialen worden in Europa gedolven en geassembleerd. Toeleveranciers en personeel wordt daarop gescreend. Een beursgenoteerd bedrijf kan zich geen uitglijders permitteren, dat zit écht in ons DNA.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Ook zet EvoBus Nederland lokaal zijn beste beentje voor in thuishaven Nijkerk. Zo bouwden mensen met een beperking van zorginstelling Carreander een insectenhotel met pallethout van de busimporteur. Inmiddels voert EvoBus de pallets af naar hen, die ze hergebruiken voor hun bouwprojecten.
Ook gaan Carreander en EvoBus een samenwerking aan, waarbij iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt meedraait in het concern. “Dat geeft iemand bestaansrecht en betaalt zich niet terug in euro’s. Dat is onbetaalbaar”, weet Van der Bijl. “Verder gaan onze medewerkers zich een dagje inzetten bij lokale initiatieven in Nijkerk, die ze zelf mogen aandragen.”
'Iemand van de zorginstelling laten meewerken geeft iemand bestaansrecht. Dat is onbetaalbaar'
En dan, ten slotte lachend: “We staan de laatste tijd ook wat vaker in de lokale krant hier in Nijkerk. Normaal opereren we mondiaal of nationaal, nu lokaal. Dan horen we er nu toch ook een beetje bij. Zo kunnen we het maatschappelijke in Nijkerk het verschil maken.”