€46 miljoen voor bereikbaar Utrecht

vrijdag 18 juni 2010
timer 3 min
De provincie Utrecht steekt €46 miljoen in de OV-terminal Utrecht en de wegverbreding en inpassing van de A28 richting Amersfoort. “Door deze investering in het OV- en wegenknooppunt van Nederland profiteren alle forenzen”, aldus gedeputeerde Remco van Lunteren.
€46 miljoen voor bereikbaar Utrecht

{igallery 56}

€46 miljoen voor bereikbaar Utrecht

De provincie Utrecht steekt €46 miljoen in de OV-terminal in Utrecht en de wegverbreding en inpassing van de A28 richting Amersfoort. “Door deze investering in het OV- en wegenknooppunt van Nederland profiteren alle forenzen”, aldus gedeputeerde Remco van Lunteren.

OV én snelwegen


De én-én benadering past in de visie van het College om de bereikbaarheid van Utrecht te verbeteren door zowel in het openbaar vervoer als in verbreding van (snel)wegen te investeren. Gedeputeerde van Lunteren: “Mobiliteit blijft voor Utrecht als draaischijf van Nederland een belangrijke opgave. Door breed in te zetten op beide vormen van mobiliteit, behalen we het hoogste rendement!”

Bijdrage en afspraken het Rijk


De financiële impuls komt voort uit afspraken met het Rijk om jaarlijks een provinciale bijdrage te leveren aan Rijksopgaven in de eigen provincie. De maatregelen komen bovenop de onlangs gemaakte afspraken met het Rijk over maatregelen om de OV-frequentie binnen de regio te verhogen naar 6 keer per uur.


OV-terminal


Het centraal station van Utrecht is destijds gebouwd voor ca. 35 miljoen reizigers per jaar. Maar op dit moment maken jaarlijks al 55 miljoen mensen gebruik van het station. En dit aantal zal in de komende jaren alleen nog maar toenemen, naar verwachting zelfs tot 100 miljoen reizigers over twintig jaar. Daarom bouwen ProRail en de gemeente Utrecht de komen jaren een nieuwe OV-terminal. De nieuwe OV-terminal Utrecht is ontworpen door het architectenbureau Benthem Crouwel, in samenwerking met het ingenieursbureau Movares.  Als alles goed verloopt, zal het nieuwe station eind 2014 klaar zijn.


Layout terminal


De nieuwe layout verdeelt de bussen over twee nieuwe busperrons, die aan de oost- en westkant, evenwijdig en op dezelfde hoogte als de spoorperrons liggen. De bussen worden verdeeld naar rijrichting: oostelijke bestemmingen (lokaal, regionaal of internationaal) vertrekken dus vanaf het oostelijke busstation en bussen met westelijke bestemming vanaf het westelijke busstation. De tram verhuist net als een aantal buslijnen naar de westzijde van het station.

A28


Behalve de bouw van de nieuwe OV-terminal, wordt het snelwegtraject Utrecht - Amersfoort, de A28, verbreed. Dit is een van de projecten die valt onder de Wet Versnelling besluitvorming wegprojecten. Op het traject tussen Utrecht en Leusden Zuid wordt de weg verbreed naar 2x3 rijstroken. Op het traject Leusden Zuid - Hoevelaken wordt gewerkt aan spitsstroken in beide richtingen. De aanleg zal nog dit jaar beginnen. De verbreding van de A28 wordt gedeeltelijk gefinancierd uit het Fonds Economische Structuurversterking. Het kabinet heeft ingestemd met het voorstel van Eurlings om 800 miljoen euro uit het Fonds vrij te maken voor de snelwegen in de driehoek Hilversum, Amersfoort en Utrecht. Hierdoor is de financiering rond voor de aanpak van zeven trajecten die momenteel in de 'file top 50' staan. 

Terug naar overzicht nieuws >>>