Amsterdam Centrum gaat investeren in fietsparkeervoorzieningen
Door het stadsdeel is de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in de uitbreiding van de parkeervoorzieningen. Sinds 2007 is het aantal plekken met 30 procent uitgebreid tot 44.000 plekken. Ondanks de investeringen zijn er nog steeds een structureel tekort van parkeerplekken rondom met name het Centraal station, de Munt, Leidseplein en Dam. Op deze knelpunten worden de parkeervoorzieningen flink uitgebreid. In 2013 en 2014 worden rondom het Centraal Station 1700 extra parkeerplekken aangelegd. Ook rondom het Leidseplein en Damrak, Rokin, Beursplein en Vijzelgracht komen 4500 extra plekken.
Overlast ongebruikte fietsen en wrakken
Ongebruikte fietsen en fietswrakken zorgen voor overlast. Deze fietsen houden de ruimte in de fietsrekken bezet, waardoor veel fietsen buiten de voorzieningen en op het trottoir geplaatst moeten worden. Dit is niet alleen een probleem rond de belangrijke knelpunten, maar ook in de woonwijken blijven veel fietsen achter op straat. Vorig jaar heeft het stadsdeel 12.000 verlaten of kapotte fietsen verwijderd. Zestig procent van alle achtergelaten fietsen staat in het centrum. Met behulp van bewoners wil het stadsdeel effectiever gaan handhaven. In de Nieuwmarktbuurt en Burgwallen is hier vorig jaar een proef meegehouden. Onderzocht wordt of dit ook in andere buurten een vervolg kan krijgen. De gemeente zou ook met de gedachte spelen om een fiets-chip verplicht te stellen. Verder wil het Stadsdeel dat ondernemers van grote publiektrekkers zoals de Bijenkorf voortaan verplicht worden te investeren in fietsvoorzieningen.
Bron: Fietsberaad