Amsterdam heeft 456 superlaadpalen
In de piekuren van 18.00 tot 21.00 uur is de belasting van het elektriciteitsnet 2,5 tot 5 keer zo groot als tijdens de rest van de dag. Om aan de vraag te kunnen voldoen, moet er flink geïnvesteerd worden in het elektriciteitsnet of gezocht worden naar alternatieve oplossingen. Flexpower is zo’n oplossing, zo klinkt het vanuit de hoofdstad.
Stroom spreiden
Flexpower spreidt de stroom over de dag. De laadpalen geven iets minder stroom af in de uren dat de huishoudens veel energie vragen. En halen dat in door in de nacht meer te laden. De meeste automobilisten laden 's nachts, en ondervinden hier dus geen nadeel van. Daarnaast gebruikt snellader overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct in om sneller auto’s te laden.
Veertig procent
De laadpalen worden niet alleen slimmer, maar ook sterker. De capaciteit is met 40 procent verhoogd. Het afgelopen jaar is Flexpower als proef al bij 52 laadpalen ingezet. De laadpalen stonden in wijken waar relatief veel auto's staan met hoog laadvermogen. Vooral volledig elektrische auto's bleken voordeel te hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70 procent van de gevallen laden zij sneller stroom dan bij een reguliere laadpaal. De palen zijn te herkennen aan een Flexpower-sticker, die de verschillende laadtijden en snelheden aangeeft.
Lees ook: Koning opent uniek mobiliteitsecosysteem