Amsterdam kiest voor 30 binnen de bebouwde kom
Amsterdam kiest voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de binnenstad. In eerste instantie was het plan om de route vanaf de Dam naar Amsterdan-Nieuw-West te reduceren naar 30, maar er is nu voor gekozen om de maximumsnelheid in de gehele bebouwde kom vanaf 2023 te verlagen naar 30. Dat meldt dagblad Trouw.
30 is de nieuwe basissnelheid in de bebouwde kom, maar openkele hoofdwegen waar 30 geen logische snelheid zou zijn, blijft 50 de maximumsnelheid. Reacties zijn overwegen positief. Zo spreekt het MKB van een ‘behapbaar plan dat met maatwerk zorgvuldig is voorbereid’, aldus vicevoorzitter Guido Frankfurther. “Ondernemers hebben de afgelopen decennia geleerd dat een autoluwe omgeving hun geen windeieren legt. Als invoeren van 30 km/u hier lukt, is dat een voorbeeld voor de rest van Nederland.”
Veiligheid en geluid
De snelheid wordt verlaagd om de verkeersveiligheid voor met name fietsers en voetgangers te vergroten, en om dat geluidsoverlast terug te dringen. SWOV meldt dat bijna een kwart van het aantal verkeersdoden valt op wegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De kans op overlijden bij een botsing tussen een voertuig en een persoon is bij een snelheid van 50 km/u ongeveer drie keer zo groot als bij een snelheid van 30 km/u.
Wendy Weijermars (SWOV): “Als Nederland binnen de bebouwde kom op de helft van de 50 kilometerwegen de snelheid terugbrengt naar 30 km/u, kan dat het aantal doden en gewonden met bijna een derde verminderen.” Het is vooral een oplossing voor het lang bestaande probleem van de 50-kilometerwegen zonder apart fietspad, zegt Weijermars. Zij wijst op het risico dat automobilisten zich pas aan een maximum houden als de snelheid logisch voelt bij de inrichting van een weg. “Het is noodzakelijk wegen hierop aan te passen. Denk aan verhoogde plateaus bij oversteekplaatsen of kruispunten.”
De Tweede Kamer vroeg de toenmalige regering in 2020 al om 30 km/u tot uitgangspunt te maken in de bebouwde kom, in plaats van 50 km/u.