Amsterdam ontvouwt meerjarige fietsplannen
De 835.000 Amsterdammers hebben bij elkaar ongeveer 1 miljoen fietsen en fietsen samen 2 miljoen kilometer per dag, valt in het Meerjarenplan te lezen. In 2025 is dat aantal 906.000 mensen. Zoveel fietsende mensen kunnen voor ruimtelijke en verkeerskundige problemen zorgen. Daarom trekt Amsterdam in totaal 54 miljoen euro uit voor comfortabel doorfietsen, gemakkelijk fietsparkeren en het nieuwe fietsen.
Doorfietsen
Tussen Amsterdam-Oost en -West komt een fietsring en er wordt een binnenring aangelegd tussen de Marnixstraat en de Sarphatistraat, die onlangs al deels tot fietsstraat is verbouwd. In 2025 moet de helft van de fietsroutes binnen de Ring A10 2,5 meter breed zijn.
Lees meer: Sarphatistraat blijft een fietsstraat. (Bron: Verkeerskunde)
Fietsparkeren
Op belangrijke hotspots waar fietsparkeren een probleem vormt, wordt een schoonmaakactie gehouden. Fietsparkeerplekken worden verplaatst naar buiten het centrum (Bike&Walk) Doelstelling is een maximale bezettingsgraad van 85% in 2025 (is nu gemiddeld 90% op de hotspots) van fietsparkeervoorzieningen en een maximale fietsparkeerdruk van 125% in 2025 (nu gemiddeld 195% op de hotspots).
Het nieuwe fietsen
Om fietsers aan te moedigen zich sociaal te gedragen, start Amsterdam een gedragscampagne. “We streven ernaar dat er meer wordt gefietst in NieuwWest, Noord en Zuidoost. Gemiddeld kiezen bewoners van deze stadsdelen voor 27% van hun verplaatsingen de fiets”, staat in het plan te lezen, “Doelstelling is een aandeel van ten minste 35% in 2025.”
Opgave voor de toekomst
Het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 volgt de ingezette koers van eerdere mobiliteitsplannen van de stad. Het plan is gericht op de opgave voor de komende zes jaar met een perspectief naar 2030.
Lees ook: het Meerjarenplan Fiets 2017 – 2022 van Gemeente Amsterdam.