Amsterdam test chipparkeren
“In de Zuidpleinstalling zijn we eind vorig jaar gestart met de pilot chipparkeren”, aldus gemeentelijke woordvoerder Margriet Hoedjes. Gedurende de eerste fase van de pilot, waaraan 60 personen deelnamen, kwamen vooral nog technische verbeterpunten naar voren. Nu deze zijn opgelost, is in december 2016 met de tweede fase van de pilot gestart waarvoor 400 deelnemers zijn geworven.
Werking
“Deelnemers krijgen in de stalling een sticker met een chip op de fiets geplakt. Als deze chip gemonteerd is kleurt de drempel van de stalling groen of rood op”, vervolgt Hoedjes. Groen betekent dat de fietser korter dan 24 uur hebt geparkeerd en dus mag doorrijden zonder te betalen. Rood betekent langer dan 24 uur, waardoor je af moet rekenen bij een medewerker.
Meer pilots
Na afloop van deze tweede testfase wordt het systeem geëvalueerd. “Je probeert te onderzoeken of het werkt. Je begint ergens mee en dan loop je al gaande tegen verbeterpunten aan”, vertelt de gemeentewoordvoerder. Bovendien worden in de Rai-stalling en de Paradiso-stalling andere pilots met parkeersystemen gehouden. “De resultaten van de drie pilots leggen we naast elkaar en dan beslissen we”, besluit Hoedjes.