Amsterdam verzelfstandigt fiscale parkeeractiviteiten
Meerdere stadsdelen van Amsterdam waren op zoek naar mogelijkheden tot kostenbesparing. Het oog van Stadsdeel Oud-Zuid viel ondermeer op de parkeerdiensten als potentiële bron van kostenreductie. Middels een openbare aanbesteding werd de parkeercontrole uitbesteed aan een externe marktpartij en bleek er inderdaad een forse besparing realiseerbaar. Een ontwikkeling die uiteraard bij de gemeente Amsterdam niet onopgemerkt bleef en aanleiding was om de toenmalige dienstverlener Dienst Stadstoezicht (een gemeentelijke dienst) kritisch onder de loep te nemen. De gemeente Amsterdam heeft na een lang voortraject besloten de fiscale parkeeractiviteiten te verzelfstandigen en onder te brengen in een besloten vennootschap waarvan de gemeente zelf de enige aandeelhouder is: Cition bv.
Full service
Cition bv is vanaf 1 januari jl. operationeel en heeft, zoals Rianne Wijnands het noemt, 'alles wat nodig is voor parkeerdienstverlening in eigen huis'. Deze full-service benadering moet zowel in prijs- als kwaliteitsvoordeel tot uitdrukking komen. Kijkend naar de factor prijs maakt volgens Wijnands bijvoorbeeld de schaalgrootte van de activiteiten het mogelijk om veel activiteiten in eigen beheer kostenefficiënt uit te voeren. Kijkend naar de factor kwaliteit zit de winst in korte communicatielijnen. De afzonderlijke afdelingen staan in continu contact met elkaar. Iedereen is zich bewust van zijn of haar schakel in het proces. “Op deze manier komen we tot een beter totaalresultaat.”
Klant centraal
Ondanks de verzelfstandiging is er nog altijd een hechte band tussen opdrachtgever en enig aandeelhouder (gemeente Amsterdam) enerzijds en de uitvoerder (Cition bv) anderzijds. Rianne Wijnands vindt het van groot belang dat Cition en de gemeente nauw samenwerken. Naast de gemeente als opdrachtgever ligt er ook veel nadruk op een andere klant, lees: de parkeerder. “Naast de primaire functie van het innen van gelden en een goede handhaving is ook een goede dienstverlening richting bewoners, bedrijven en bezoekers van toenemend belang”, aldus Wijnands. En dus wordt er fors geïnvesteerd in mensen en middelen. Zo krijgt iedereen die instroomt een basisopleiding en wordt er ook een beroepsopleiding via het ROC aangeboden. Ook wordt fors geïnvesteerd in middelen om de productiviteit per medewerker verder te verhogen. De controleapparatuur wordt ondermeer vernieuwd, het scannen van kentekens is immers vele malen sneller gebleken dan het intypen van kentekens. Dat is gebleken uit de ervaringen met de scanauto. Wijnands: “De scanauto is ontwikkeld toen wij nog onderdeel waren van de gemeente. Ik ben er van overtuigd dat deze auto niet zou zijn ontwikkeld als wij toen al een marktpartij zouden zijn geweest . Een commerciële marktpartij zou deze investering niet snel doen wanneer contracten met opdrachtgevers tijdelijk zijn en de investering groot is ten opzichte van het risico dat een contract niet verlengd wordt.” Inmiddels rijden in Amsterdam drie scanauto's rond.
Gefaseerde groei
De oprichting van Cition bv was de eerste stap in een proces waarin de parkeerdienstverlening in Amsterdam op alle fronten marktconform moet zijn. Medio 2010 zal het gemeentebestuur bepalen of Cition geprivatiseerd moet worden. Wijnands is blij met de verzelfstandiging van het parkeerbedrijf, toch vindt ze privatisering vooralsnog een brug te ver. ”Als het bedrijf haar doelstellingen haalt, zal uiteindelijk ook winst gemaakt kunnen worden waarvoor de aandeelhouder (de gemeente Amsterdam) een bestemming kan en zal kiezen. Wanneer de parkeerdienstverlening aan marktpartijen wordt overgelaten die op grotere afstand van de gemeente staan, loopt de gemeente het financiële voordeel van een goed presterend parkeerbedrijf mis.”
Dit is een verkorte versie. Het volledige artikel is te lezen in Vexpansie nummer 2 2010.