We moeten voorlopig wel realistisch zijn. De e-auto markt is klein en blijft dat de komende 2 jaar ook nog. “De volledige e-auto is volop in ontwikkeling en is in de huidige vorm nog geen massa product”, vat Florian Minderop van MisterGreen uit Amsterdam de huidige situatie samen. Maar de ervaringen die nu worden opgedaan in de hoofdstad zijn voor de toekomst van belang om de e-auto en de infrastructuur te optimaliseren.
Amsterdam wereldwijd koploper
dinsdag 22 november 2011
2 min
Amsterdam zet fors in op vermindern fijnstof en promoten van elektrisch vervoer
Omdat Amsterdam fors inzet op het verminderen van fijnstof, is de stad een groot voorstander van elektrisch vervoer en bereid hierin te investeren. Minderop: “Amsterdam wordt wereldwijd gezien als koploper, er zijn veel bedrijven gevestigd op het gebied van elektrisch rijden, er ontstaan nieuwe initiatieven, er draaien verschillende pilots en we leren veel en snel.” De kennis uit deze pilots wordt gebruikt om de stappen te maken naar een nieuw tijdperk. Er moet een volledig nieuw ecosysteem worden aangelegd. Allereerst moet er een groot netwerk aan oplaadpunten worden geïnstalleerd. Amsterdam heeft inmiddels al meer dan honderd palen geïnstalleerd en de komende jaar komen er nog honderden bij. “De e-auto is welkom in Amsterdam. Eigenlijk is er zelfs een VIP-regeling voor de e-auto bezitter; je krijgt een gratis parkeerplaats en je mag gratis laden”, vertelt Minderop enthousiast.
Zwaan kleef aan
Het gunstige 'Amsterdamse e-klimaat' maakt de stad interessant voor nieuwe bedrijven. Minderop vertelt: “Daimler komt dit jaar met een groot project. Het bedrijf zet 300 witte e-Smarts in de stad neer (een wereldprimeur!) welke per minuut gehuurd kunnen worden door met je smartphone een auto te reserveren en te betalen.” Het project heet Car2Go en is gebaseerd op het Mobility on Demand principe. “Daimler was nooit naar Amsterdam gekomen als wij niet al zo ver gevorderd zouden zijn met het stimuleren en faciliteren van het e-auto gebruik.” Volgens Minderop is het delen van de e-auto dé toekomst voor de stad; er vindt meer vervoer plaats met minder auto's en de stad blijft fijnstof-vrij.
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine PARKEER24 - nummer 2/2011
Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>