Amsterdamse fietsparking is "verlengstuk openbare ruimte"
De ondergrondse stalling aan de Strawinskylaan is na Zuidplein (2700 plaatsen) en Mahlerplein (3000 plaatsen) de derde fietsparkeergarage in het stationsgebied. Door voldoende fietsparkeerplekken bij het treinstation aan te bieden, wil de gemeente het station bereikbaar houden en de kwaliteit van de openbare ruimte vergroten.
Volgens Casas Cancer zorgt de ondergrondse garage voor een ‘verdubbeling’ van het bovenliggende buitenruimte. “Vroeger werd gedacht vanuit minimale eisen; tegenwoordig wordt de stalling gezien als een verlengstuk van de openbare ruimte, met een aangenaam klimaat, goed licht en een ruime opzet.”
Inrichting
Boomvormige stalen kolommen en plafondeilanden als bladerdekken bepalen het beeld van de garage, gevat in een eenvoudig en strak betonnen volume en voorzien van een epoxyvloer. Beeldbepalend is de verlichting via de glazen wanden en de plafondeilanden, die daglicht simuleren.
Op de plekken van de entrees is gekozen voor glaswerk in de vorm van vijfhoeken – een verwijzing naar het voormalige plantsoen De Vijfhoek. De garage is gelegen onder dit voormalige plantsoen, die de komende maanden wordt heringericht tot buurtplein met speelvoorzieningen.
Toegankelijk
Via de hoofdingang is de garage voor fietsers vanaf de Strawinskylaan toegankelijk via tapis roulants (rolbanden), die zich bevinden in een hardglazen paviljoen die de ruimtelijke werking van het plein ongemoeid moet laten.
Een brede trap in een korte tunnel vormt de voetgangersentree van de stalling. Zo kunnen reizigers vanuit het station de stalling bereiken zonder het drukke fietspad te hoeven oversteken.
Verlengstuk
wUrck realiseerde eerder onder andere drie fietsgarages in Haarlem. In Amsterdam werkt wUrck aan stallingen in De Pijp, in de Regulierdwarsstraat en tegenover het Amsterdamse Centraal Station.
Foto's: Jan de Vries. Renderings: ontwerpbureau wUrck