Analyse Quick Win A27 Oosterhout
Bereikbaarheid Regio Noord-Brabant
Het project Quick Win A27 Oosterhout valt onder het netwerk programma Brabantstad en heeft als doel de bereikbaarheid van de Regio te verbeteren door de aansluitingen op de Autosnelweg A27 optimaal te benutten en het onderliggend wegennet te verbeteren. Voor dit project is een projectgroep samengesteld bestaande uit Rijkswaterstaat, gemeente Oosterhout, Provincie Noord Brabant, IT&T en Akertech. In een interactief proces zijn diverse maatregelvarianten opgesteld en besproken.
- Oosterhout-Zuid (afrit 17);
- Oosterhout-Oost (afrit 18);
- Oosterhout (afrit 19)
Afrit 17
De drie kruispunten naar de op- en afrit Oosterhout 17 functioneren niet naar behoren. Dit leidt in drukke tijden tot wachtrijen vanaf de A27 die langer zijn dan de daarvoor bestemde opstelvakken. Bij de afrit vanaf het Utrecht zorgt het vollopen van de opstelvakken ervoor dat de opstelstrook richting kruispunt Europaweg Beneluxweg niet optimaal gebruikt wordt. Hierdoor moeten weggebruikers regelmatig meerdere groencycli wachten. Ook de afrit vanaf het Breda staat regelmatig vol, wat de doorstroming van de A27 belemmerd en de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
Voorkeursvariant
In de voorkeursvariant wordt de afrit vanaf Breda uitgebreid met een extra rijstrook voor rechtsaf, richting 4. Onder het viaduct wordt een damwand geplaatst zodat ruimte ontstaat voor richting 63, exclusief linksaf vanaf de Vijfeikenweg richting Breda. Als gevolg hiervan wordt richting 62 aan beide zijden van een pilaar gesitueerd. Richting 68, rechtdoorgaand onder het viaduct richting Vijfeikenweg, wordt gesplitst in richting 68 en 78 waarbij verkeer van richting 12, komende vanaf Utrecht linksaf de Vijfeikenweg op, alleen via de rechterrijstrook onder het viaduct (richting 68) haar weg vervolgt. Dit heeft regeltechnische voordelen. Uit het simulatieonderzoek blijkt dat op de op- en afritten van de A27 op nagenoeg alle richtingen een forse winst geboekt wordt aangaande wachttijden en wachtrijlengtes.
Op dit moment wordt het ontwerp verder uitgewerkt in bestek en tekeningen. Nog dit jaar wordt het project uitgevoerd.
Afrit 18
De maatregelen bij afslag 18 bestaan uit drie aparte delen welke alle drie apart aandacht verdienen, maar waarbij de samenhang tussen de drie delen cruciaal is voor het behalen van de doelstellingen. Deze delen zijn de Esdoornlaan, het Wilhelminakanaal-Noord en de rotonde aan het einde van de Esdoornlaan.
Uitgangspunt is dat maximaal van de oprit 18 gebruik gemaakt wordt. Dit vraagt om een functieverandering van de Esdoornlaan en een bijbehorende herinrichting, een herinrichting van het Wilhelminakanaal-Noord waarbij de fietsvoorzieningen aandacht behoeven en een eventuele aanpassing van de rotonde aan het einde van de Esdoornlaan om de capaciteit hiervan te vergroten. Hierbij is het van groot belang de veiligheid van de fietsers niet in het gedrang te laten komen.
1. Esdoornlaan, voor en na reconstructie
De Esdoonlaan is ingericht als een 50 km/uur weg met fietsstoken. Het parkeren in de straat is zoveel mogelijk gehandhaafd of gecompenseerd op een acceptabele loopafstand. De rijbaan is uitgevoerd in asfalt in plaats van de klinkers in de vorige situatie.
2. Wilhelminakanaal-Noord, voor en na reconstructie
Het betreft het deel tussen het oostelijk van de A27 gelegen bestaande fietspad langs het kanaal en het gebogen T-kruispunt in de bocht naar de Esdoornlaan. Gekozen is voor de aanleg van een twee richtingen fietspad langs het kanaal. Hierbij is het fietspad achter de geleiderail gelegd.
3. Rotonde Esdoornlaan
Uit capaciteitsberekeningen met OMNI-X is gebleken dat de huidige rotonde de toekomstige verkeersintensiteiten nog kan verwerken. Aanpassingen aan de vormgeving zijn dan ook niet uitgevoerd.
De burgers van de Esdoornlaan Wilhelminakanaal Noord zijn op interactieve wijze betrokken bij het proces. Inmiddels is de reconstructie uitgevoerd.
Afrit 19
De twee geregelde T-kruispunten bij de op- en afritten Oosterhout 19 functioneren in de huidige situatie redelijk maar wellicht kan dit verder worden verbeterd c.q. geoptimaliseerd zodat het gebruik van deze aansluitingen op de A27 aantrekkelijk blijft. In het kader van deze opdracht is middels simulatieonderzoek onderzocht of beide verkeersregelingen geoptimaliseerd kunnen worden. Uit het onderzoek blijkt het mogelijk, met een beperkte aanpassing van de lusconfiguratie, om de verkeerslichtenregeling te optimaliseren zonder ingrijpende wijzigingen aan de infrastructuur. Inmiddels is de aangepaste regeling, naar tevredenheid van de wegbeheerders en weggebruikers, in gebruik.