Wel betalen naar gebruik, geen kastje
De ANWB hebben op een aantal punten moeite met de invoering van de kilometerprijs. Pijnpunten zijn: het spitstarief, het registratiesysteem en de overgangsfase. 68% van de ANWB-leden geeft wel aan eerlijk te willen betalen voor mobiliteit, dus gebruik versus bezit.
ANWB leden: wél betalen naar gebruik, geen kastje of spitstarief
donderdag 1 april 2010
3 min
Afgewezen
Uit de peiling bleek dat het spitstarief als onrechtvaardig en niet-effectief wordt ervaren. De leden gaven aan vaak geen alternatieven te hebben vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer en wijzen het spitstarief daarom krachtig af. Het registratiesysteem vindt men te ingewikkeld, te privacy gevoelig en te duur. De afwijzing van het 'kastje' staat op gespannen voet met de steun van het principe 'betalen naar gebruik'; het is onbekend hoe dit principe eerlijk kan worden doorgevoerd zonder registratie. Ook stemde de leden fel tegen de overgangsfase zoals deze was voorgesteld. De fase leidt volgens de peiling tot langdurige onzekerheid over de autokosten en een sterk stijgende motorrijtuigenbelasting.
Steun
Draagvlak bestaat wel voor het principe dat gebruikers van schonere auto's minder betalen en voor het voorstel dat de opbrengsten van een betaalsysteem worden gespendeerd aan het wegennet, openbaar vervoer en mobiliteitsmanagement. Ondanks de brede steun voor de eerlijke herverdeling van de lasten naar gebruik, willen de leden niet dat automobilisten in het algemeen meer gaan betalen bij een systeemwijziging.
Verdeeld
De ANWB-leden verschillen onderling sterk van mening. Zo'n 20% is overtuigd voorstander van de wet zoals die is voorgesteld. Eveneens 20% is uitgesproken tegenstander en zal dat ook blijven. Deze groep kan zich niet vinden in het principe 'betalen naar gebruik' en onderstreept deze stellingname met alle mogelijke kritiekpunten. Een grote middengroep van 60% kan zich in het principe 'betalen naar gebruik' wel vinden maar heeft één of meerdere twijfels of bezwaren. Naarmate dat er meer worden, ziet de ANWB het draagvlak voor het principe afnemen.
Controversieelverklaring kilometerprijs
Met de val van het kabinet heeft het demissionaire kabinet het onderwerp kilometerprijs controversieel verklaard. Tot de installatie van een nieuw kabinet, vindt er geen parlementaire besluitvorming meer plaats over de kilometerprijs. In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Eurlings laten weten dat hij opdracht heeft gegeven om alleen die activiteiten rond de kilometerprijs te continueren die een nieuw kabinet de keuze geven om het project definitief te stoppen, of om het zonder onnodige vertraging te laten doorstarten. Het is aan het nieuwe kabinet om te beslissen hoe het wetsvoorstel verder wordt opgepakt. Hoewel het wetsvoorstel een onzekere toekomst tegemoet gaat, vindt de ANWB de resultaten van de peiling zeer waardevol. Waardevol voor de discussies die nog zullen volgen, voor politici die zich in de toekomst over dit vraagstuk zullen buigen en voor de bond zelf, die hiermee de belangen van haar leden gefundeerd kan onderbouwen.
Download hier:
De mening van de ANWB-leden
De samenvatting van de ledenpeiling
Het complete onderzoeksrapport ledenpeiling