Assen boert niet goed als sensorenstad
Het project moest een proefterrein worden voor bedrijven die de inzet van sensoren wilden testen, bijvoorbeeld voor de verkeersinformatie in en rond de stad. Volgens het Dagblad van het Noorden is een forse financiële injectie nodig om Sensor City van een faillissement te redden.
Weinig animo
Het project, waarvoor een netwerk van 200 sensoren werd gebruikt, moest een proeftuin vormen voor bedrijven die de inzet van sensoren wilden testen. Er namen 150 automobilisten deel aan ontwikkelingen, zoals de Rijstijlmonitor, Navigatie Plus, Slimmer Reizen en de Reisalarm App. Ook werd een intelligent parkeerverwijsinformatiesysteem getest. In de praktijk gebruikten de deelnemers het rij- en reisadvies echter nauwelijks.
Ook zouden er plannen zijn om het TT Circuit te voorzien van sensoren, om zelfrijdende auto’s te kunnen testen. Hiervoor is echter vanuit de auto-industrie vrijwel geen animo. Er was alleen weinig belangstelling voor de sensoropleidingen die werden opgericht.
Verkeersproblemen
Volgens een evaluatie zijn de verkeersproblemen in Assen blijkbaar niet groot genoeg, dat er vraag is naar alternatieve en multimodale reis- en rijadviezen. Voorzitter van de Raad van Toezicht, Rob Goossens, repte in december al over een zorgwekkende situatie voor de Stichting.
Sensor City wordt gefinancierd vanuit de Europese Unie, het Rijk, provincie Drenthe, gemeente Assen en een consortium van 14 bedrijven zoals Goudappel, Heymans, TomTom en TNO. Desalniettemin levert het vooralsnog dus niet de verwachte resultaten op.