De provincie Drenthe en de gemeente Assen hebben gezamenlijk het initiatief genomen om het project Sensor City te ontwikkelen. In het project wordt een grootschalig stedelijk netwerk gerealiseerd waarmee verschillende, praktisch bruikbare, toepassingen van complexe sensorsystemen kunnen worden ontwikkeld.
Assen wordt Sensor City
woensdag 10 februari 2010
3 min
Als proeftuin en etalage voor toepassing van sensorsystemen vormt het een wereldwijd unieke faciliteit. Assen krijgt de komende jaren miljoenen euro's subsidie voor metingen in het wegverkeer.
Sensorsysteemtechnologie
Sensor City beoogt de zichtbaarheid van praktische toepassingen van de beschikbare kennis m.b.t. sensorsysteemtechnologie te vergroten. Diverse concrete toepassingen krijgen vorm in deelactiviteiten, die een direct nu op het punt van \"meten en regelen\" combineren met een faciliteit voor het bedrijfsleven voor het ontwikkelen van producten en diensten. De deelactiviteiten worden uitgevoerd door consortia van bedrijven en/of kennisinstellingen. Assen krijgt de komende jaren miljoenen euro's subsidie voor metingen in het wegverkeer.
Samenwerking met bedrijven en organisaties
Inmiddels zijn er meer dan twintig bedrijven en organisaties betrokken bij Sensor City. De eerste toepassingen die dankzij het meetnetwerk ontwikkeld worden, zijn het meten en begrijpen van stedelijk geluidslandschap en een intelligent verkeersgeleidingssysteem. Sensor City is een voorbeeldproject voor de activiteiten van Sensor Universe, waarin partijen rond sensorsysteemtechnologie bijeen worden gebracht.
Mobiliteit, geluid en klimaat
Het onderzoek in Sensor City project is opgedeeld in de deelprojecten mobiliteit, geluid en leefklimaat. Het consortium dat zich bezig houdt met mobiliteit wil in Assen inspelen op een nieuwe ontwikkeling, namelijk het kunnen genereren van betrouwbare verkeersinformatie uit verschillende inwinbronnen/sensorsystemen (van mobiele telefoon tot camera). Hierbij is het de uitdaging om te onderzoeken of aan de hand van de verschillende inwinbronnen en nieuw te ontwikkelen algoritmen dermate nauwkeurige verkeersvoorspellingen gedaan kunnen worden, dat de wegbeheerder in Assen reeds vooraf kan inschatten hoeveel verkeer richting het centrum zal gaan. Deze informatie kan dan vervolgens worden gestuurd naar de verschillende Verkeersregelinstallaties (VRI's), die in onderling, interactief, overleg kunnen bepalen hoe lang 'groen' gegeven kan worden. Het uiteindelijke doel is dat dit niet alleen zal leiden tot een veel betere verkeersdoorstroming, maar ook tot een aanzienlijke emissiereductie.
Het deelproject geluid maakt onder meer gebruik van zeer specifieke kennis, die uniek in de wereld lijkt te zijn. Het herkennen van geluidsprofielen wordt met kunstmatige intelligentie en lerende systemen ontwikkeld tot basis van nieuwe ontwikkelingen op het terrein van omgaan met geluid. De richting die dit opgaat wordt na de eerste fase vooral bepaald door de diverse mogelijkheden die hieruit naar voren komen. Het deelproject zal in deze fase dus primair onderzoeksgericht zijn. Het deelproject klimaat moet nog verder worden opgezet.