Australisch onderzoek: fysieke barriere fietspaden veiliger
De onderzoekers deden twee weken lang onderzoek in Melbourne. Zestig fietsers kregen onderweg sensoren en camera's mee om te registreren hoe het verkeer om hen heen zich gedroeg. GPS-sensoren hielden de locatie bij, ultrasone sensoren registreerden de afstand van tussen andere fietsers en camera's stelden de onderzoekers in staat gebeurtenissen te classificeren. In het onderzoek zijn 422 fietsritten meegenomen met een totale afstand van 5300 kilometer.
Tijdens het onderzoek werd 18.527 keer een fietsers ingehaald, 1.085 keer met minder dan een meter zijdelingse afstand. De meeste inhaalacties vonden plaats in stedelijk gebied. Hoe lager de maximumsnelheid, hoe dichter automobilisten bij fietsers in de buurt kwamen.
Hoe de weg eruit ziet, heeft invloed op hoe dichtbij bestuurders bij fieters komen. De meeste ruimte kregen fietsers op wegen zonder markering, daarna op wegen met fietsstroken die enkel met verf aangegeven waren, gevolgd door wegen met geparkeerde auto's aan één of beide zijden van de weg. De onderzoekers concludeerden dat een fietspad met een fysieke barrière, zoals een berm of paaltjes, het veiligste is.