Auto's met coöperatieve cruise control sneller over N205
Op de N205 onderzoekt de provincie Noord-Holland de mogelijkheden van een zogenaamde 'slimme weg'. Vanaf september reden zeven auto's voorzien van Coöperatieve Adaptieve Cruise Control (CACC) tussen het overige verkeer. Door middel van dit systeem hadden de auto's onderling en met de verkeersregelinstallatie contact. Indien mogelijk bleven de verkeerslichten langer op groen staan. De auto's reden daarbij als een soort 'treintje' tussen het andere verkeer.
Veelbelovend
“De resultaten van de praktijkproef en de simulatiestudie zijn veelbelovend. Het ‘treintje’ auto’s kon op een veilige manier sneller over de kruispunten rijden”, zegt gedeputeerde mobiliteit Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland. “De slimme verkeerslichten op de N205 herkenden het ‘treintje’ en bleven langer groen als dit mogelijk was, waardoor de reistijd afneemt. Bij de verkeerslichten stonden de auto’s wel verder uit elkaar dan normale auto’s, waardoor de rij langer werd en de linksaf- en rechtsaf-vakken niet volledig gebruikt werden. Dit heeft een negatief effect op de doorstroming en moet nog verbeterd worden."
Samenwerken
Tijdens de proef is CACC ook vergeleken met adaptieve cruise control (ACC). Bij ACC past de auto zich echter alleen maar aan de voorligger aan. Daardoor reageert het systeem in vergelijking met CACC later en moet de auto harder remmen. Dit effect herhaalt zich in een rij auto's telkens, waardoor de auto's achterin de rij steeds harder moeten remmen en er een hamonica-effect optreedt. Dit effect is groter naarmate de rij auto's voorzien van ACC langer wordt. Dat heeft een negatief effect op de doorstroming. Coöperatieve Adaptieve Cruise Control weet dit effect te voorkomen, doordat de achterste auto op hetzelfde moment kan reageren als de voorste auto. Om auto’s van verschillende merken met elkaar te laten communiceren, moeten automobielfabrikanten wel gaan samenwerken.
Verkeersveiligheid
Tijdens de test op de weg en in de simulatie bleek CACC veilig te functioneren. Er is getest onder verschillende weersomstandigheden. Bij zware regenval moest de test tijdelijk stopgezet worden, omdat niet meer voldaan kon worden aan de eis van minimaal 200 meter zicht. Het CACC systeem werkte op dat moment nog veilig en zeker in situaties met slecht zicht kan CACC een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de doorstroming.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNO en TU Delft, in het rapport zijn alle onderzoeksresultaten terug te lezen.
Bekijk de auto's met CACC hier in actie.