Bandenslijtage: 1000 keer meer fijnstof dan verbrandingsmotor

maandag 9 maart 2020
timer 2 min
De belangrijkste bron van fijnstofemissies in het verkeer zijn banden en remmen. Dezen produceren zelfs 1000 keer meer fijnstof produceert dan verbrandingsmotoren.

Dat blijkt uit onderzoek van Emission Analytics, een Brits onderzoeksbureau, en Auto Motor und Sport, een Duits magazine. In het onderzoek werd een 2011 Volkswagen Golf uitgerust met de goedkoopste banden op de markt en volgeladen met het maximale laadvermogen. De auto reed over een traject van 320 kilometer, bij hoge snelheden, over een bochtige route met gemiddelde asfaltkwaliteit. Dat schrijft het AD.


Dit resulteerde in een totaal verlies van 1.844 gram op de vier banden, wat overeenkomt met 0,58 gram per kilometer. Ter vergelijking: de huidige uitlaatgaslimiet voor fijne stofdeeltjes is 4,5 milligram per kilometer. Daarmee verloren de banden dus tot 1.000 keer meer rubber dan er uit de uitlaat mag komen.

Verschillende deeltjes

Bandenslijtage bestaat vaak uit deeltjes met een diameter die groter is dan 10 micrometer. Fijnstof uit de uitlaat bestaat uit kleinere deeltjes en is daarom schadelijker voor de gezondheid. Volgens de onderzoekers stoten autobanden echter ook microdeeltjes uit, doordat de originele deeltjes verdampen door de hitte.


In Nederland komt elk jaar 17 miljoen kilogram slijtstof van autobanden in het milieu terecht. Een miljoen kilogram komt in het oppervlaktewater terecht en evenveel fijnstof in de lucht.


Door de opkomst van de elektrische auto, denken de onderzoekers dat dit probleem de komende jaren alleen maar verder toeneemt. Door hun accupakketten zijn elektrische auto’s namelijk zwaarder en hoe zwaarder een auto, des te groter de bandenslijtage.