Bedrijfsleven en transportsector zien kansen voor truck platooning
De challenge ging 29 maart van start met het vertrek van de eerste treintjes van vrachtwagens uit verschillende Europese steden. Colonnes met trucks van DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania en Volvo Group zijn vanuit Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam gereden.
Verschillende procedures
Uit de test kwam naar voren dat er momenteel verschillende procedures per land zijn om toestemming te krijgen om in platoon te rijden. Een truckfabrikant moet nu nog in elk land waar hij doorheen wil rijden apart een aanvraag doen. Ook heeft elke fabrikant zijn eigen ‘wifi-systeem’ waardoor de verschillende merken nog niet met elkaar kunnen platoonen.
Inmiddels is de procedure waarbij truck platoons in een aantal landen met speciale nummerborden moesten rijden afgeschaft. Hierdoor hoeven vrachtwagens niet meer bij een grens te stoppen om de nummerborden te verwisselen.
Alle weggebruikers
Het Nederlandse bedrijfsleven en de transportsector zien volop kansen voor truck platooning. Unilever, Albert Heijn en Jumbo zijn in gesprek met overheid en transportsector om te kijken hoe zij truck platooning kunnen inzetten. De verwachting is dat truck platoons op termijn vanaf de haven van Rotterdam door heel Europa gaan rijden om goederen te transporteren.
De afgelopen dagen zijn de platoons nauwlettend vanuit de lucht in de gaten gehouden en gefilmd. Op die manier wordt bekeken worden hoe het andere verkeer reageert op deze colonnes. Met de ANWB wordt daarnaast gekeken hoe weggebruikers actief betrokken kunnen worden voor de introductie van truck platooning.