Stringent handhaven: helpt het als je de fietser bekeurt voor foutparkeren door hun fiets te verwijderen en vervolgens voor veel geld weer te laten ophalen? Waarom parkeren fietsers niet in gratis en bewaakte fietsenstallingen die in centra en bij stations gebouwd zijn? Ligt het aan de situering van de voorzieningen en de communicatie?
Bekeuren of bewust maken
woensdag 16 november 2011
4 min
Bewustwording en gastvrijheid
Gemeente Zwolle zet in op bewustwording en gastvrijheid in plaats van stringent handhaven. Zwolle kent verschillende piekmomenten in het fietsgebruik, voornamelijk in het weekend en bij evenementen. Inherent hieraan is dat het voorzieningenniveau dus ook niet altijd gelijk hoeft te zijn. Verkeerskundig adviseur Wouter Dijk: “Als je op de piekmomenten faciliteert door overal fietsklemmen te plaatsen, staan deze een groot deel van de tijd leeg. Aangezien Zwolle een historische binnenstad heeft met een beschermd stadsgezicht, is het ruimtelijk en esthetisch gezien complex en onwenselijk om het aantal vaste klemmen af te stemmen op de behoefte van het piekmoment. Daarom gaan we meer inzetten op mobiele en flexibele systemen.”
Nieuwe visie
Zwolle heeft een nieuwe visie voor het fietsparkeerbeleid opgesteld. Gastheerschap, inzetten op verschillende piekmomenten en flexibiliteit van voorzieningen zijn hierin belangrijke uitgangspunten. Rekening houden met de routes is ook een uitgangspunt. “Dit klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dat de bestaande voorzieningen niet altijd even goed zijn gelokaliseerd”, stelt Dijk. Zo bleek uit de enquête dat een derde van de fietsers via de Sassenpoort de stad in komt, terwijl de bestaande bewaakte fietsenstallingen zich juist aan de andere kant van de stad bevinden. Om hier te komen moeten de fietsers een looproute doorkruisen. Dit betekent dat niet alle voorzieningen even goed worden gebruikt. Er moeten dus betere routes van en naar fietsparkeervoorzieningen komen of de voorzieningen moeten beter afgestemd zijn op deze routes. Dit vraagt ook om betere communicatie en bewegwijzering.
Alternatief voor steegjes
Een ander uitgangspunt is dat een volgend beleid niet overal mogelijk is; de wens om ergens te parkeren kan niet overal gefaciliteerd worden. “In de kleine steegjes in het stadscentrum is bijvoorbeeld geen ruimte voor fietsklemmen, daar moeten we in de directe omgeving alternatieven voor aanbieden”, aldus Hans Schoolderman van stedelijk beheer.
Heroriëntering
Ook is heroriëntering van de bewaakte stallingen nodig. Een van de drie wordt goed gebruikt, maar het is nog de vraag of de gemeente de overige twee wil behouden, uitbreiden of herpositioneren. Schoolderman: “Service blijkt ook van belang te zijn. Zo hebben we een inpandige stalling aangepakt door ook voorzieningen te faciliteren voor de moderne e-bikes en bakfietsen. Bovendien staan hier leenbuggy's. Dit is zo positief ontvangen dat we het aantal buggy's hebben verdubbeld. Dit zou je bijvoorbeeld nog kunnen aanvullen met leenparaplu's, zoals een grote parkeergarage-exploitant doet.”
Bereikbaarheidsarrangementen
In de toekomst wil de gemeente Zwolle, net als bij autoparkeren, bereikbaarheidsarrangementen ontwikkelen voor de verschillende doelgroepen in de stad, welke corresponderen met de verschillende momenten: de normale werkdag, de weekendsituatie en evenementen. Hier zijn drie variaties voor ontwikkeld: basis, medium en large. Zodra het voorzieningenniveau op peil is en de acties met betrekking tot verwijzen en verplaatsen onvoldoende effect sorteren, zal een ruimgebied worden aangewezen, waarbinnen foutgestalde fietsen worden verwijderd. “Om dit daadwerkelijk door te voeren moet de achterliggende organisatie echter nog flink worden aangepast”, aldus Dijk.
AFAC
Om dit te realiseren wordt onderzocht of de AFAC (Algemene Fiets Afhandel Centrale) een uitgebreider takenpakket zou kunnen krijgen en kijken we hoe we de capaciteit kunnen vergroten . De provincie Overijssel heeft subsidie beschikbaar gesteld om de organisatie te professionaliseren. Daarbij wordt er ook over nagedacht om een soort van fietsparkeerorganisatie te integreren in de AFAC. Onderdeel van deze organisatie worden dan ook gastheren die bezoekers verwijzen naar voorzieningen en ingezet worden bij het verplaatsen, en mogelijk ook verwijderen, van hinderlijk gestalde fietsen in de binnenstad.
Meer lezen over het fietsbeleid van de gemeente Zwolle? In PARKEER24 magazine #3 2011 leest u een uitgebreid artikel, waarin ook de gemeente Amsterdam haar visie op het onderwerp bespreekt.
Klik hier voor meer informatie over het Zwolse en Amsterdamse fietsbeleid.
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>