Bereikbaarheid keiharde voorwaarde

woensdag 25 januari 2012
timer 3 min
Ingaande op de vraag in hoeverre het bereikbaarheidsaspect van nieuwe parkeervoorzieningen al mee wordt genomen in het beginstadium, neemt de redactie van PARKEER24 een kijkje in Utrecht, waar hard wordt gewerkt aan de revitalisering van het stationsgebied.

Bereikbaarheid keiharde voorwaarde


Uitbreiding


De huidige parkeergarage Vredenburg wordt hier uitgebreid met ruim achthonderd plaatsen om de grotere bezoekersstroom voor Nieuw Hoog Catharijne te faciliteren. De parkeergarage Jaarbeursplein ligt aan de andere zijde van het stationsgebied en wordt gesloopt. Onder het Jaarbeursplein wordt een nieuwe ondergrondse garage gebouwd. Gerard Verrijn Stuart is als projectmanager Bereikbaarheid van de Projectorganisatie Stationsgebied verantwoordelijk voor een bereikbaar stationsgebied (waaronder parkeervoorzieningen) tijdens de ontwikkeling. “Bereikbaarheid is een keiharde voorwaarde in de totale ontwikkeling”, aldus Verrijn Stuart. “We laten verkeerskundigen in een vroegtijdig stadium meedenken over de bereikbaarheid tijdens de uitvoering.” Daarbij is soms sprake van een spanningsveld tussen voldoende bouwruimte bieden en het bereikbaar en leefbaar houden van het stationsgebied.

Conflicten


Ondanks dat ook de uitvoerende partijen inzetten op een zo optimaal mogelijke bereikbaarheid, wringt het soms bij de organisatie ervan. De ontwikkelaars hebben er immers baat bij dat er snel wordt gebouwd, maar noodzakelijke fasering van projecten gericht op bereikbaarheid en leefbaarheid kan soms leiden tot hogere kosten en langere uitvoeringstijd. Voor elke bouwlocatie wordt een bereikbaarheidsplan op maat gemaakt. Wel ziet de gemeente Utrecht dat er vanuit de schaarse ruimte naar innovatieve oplossingen wordt gezocht. Volgens Corio is het wenselijk de bewegwijzering naar haar parkeergarages te verbeteren. De oorzaak is mogelijk meerledig, maar heeft waarschijnlijk ook te maken met de verlegde rijroutes. Corio heeft een voorstel ontwikkeld dat nu met de gemeente wordt besproken. Verrijn Stuart: “Ik vind betere verwijzing een prima oplossing, zolang er maar geen woud aan borden ontstaat en het past binnen het gemeentelijke beleid.”

Goed faciliteren


Jeroen van der Heijden is area manager bij Corio Nederland, die zeven parkeergarages in Utrecht in eigendom heeft, waarvan zes direct onder Hoog Catharijne in het stationsgebied zijn gesitueerd. In het kader van de revitalisering werkt Corio aan een fikse uitbreiding van de Vredenburg garage. Het aantal parkeerplaatsen wordt van 350 uitgebreid naar 1300. “De extra toestroom die dit veroorzaakt moet op voorhand natuurlijk goed worden gefaciliteerd”, beaamt Van der Heijden. “Het Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht stelt dat het verkeer in de binnenstad teruggedrongen moet worden. Vanuit die visie wordt ook gewerkt met knips (afsluitingen, red.). Alleen mensen die daadwerkelijk in het centrum moeten zijn worden nog gestimuleerd.” Deze ambities zijn nu al meegenomen in de planvorming voor de nieuwe parkeergarage onder de Singel, een gegeven dat volgens Van der Heijden alleen maar positief kan uitpakken. “We zijn nu nog bezig met de bouwaanvraag, en het feit dat het bereikbaarheidsaspect vroegtijdig al is vastgelegd, voorkomt problemen in de toekomst.” De nieuwe garage heeft een lange toerit van circa 200 meter, die onder de Catharijnesingel doorloopt. Dit heeft enorme impact op de verkeerssituatie, wat het nog essentiëler maakt hier op voorhand al op te anticiperen. Naar verwachting wordt de garage in 2015 opgeleverd met een van de twee geplande uitritten.