Voor station Utrecht Centraal worden de komende jaren ruim 22.000 OV-gerelateerde inpandige fietsparkeerplaatsen gerealiseerd, verdeeld over vijf locaties. Met de aanleg en de exploitatie van de 22.000 fietsenstallingsplaatsen zijn aanzienlijke kosten gemoeid, waar tot voor kort nog geen volledig inzicht in was, maar waarvan al wel duidelijk was dat daar onvoldoende dekking tegenover stond.
Berenschot
dinsdag 22 november 2011
2 min
Daarnaast is de huidige taak- en verantwoordelijkheidsverdeling versnipperd.
Het college van de gemeente Utrecht heeft daartoe op 2 november 2010 de opdracht gegeven voor:
* Het opstellen van een integrale business case voor het fietsparkeren die compleet inzicht geeft in investeringskosten, exploitatiekosten en opbrengsten.
* Het tot stand komen van één fietsparkeerorganisatie die verantwoordelijk wordt voor aanleg, onderhoud, schoonmaak, bewaking, toezicht, handhaving én exploitatie van de 22.000 fietsenstallingsplaatsen voor de OV-Terminal Utrecht.
Scenario's
De fietsparkeerorganisatie zal ten minste komen te bestaan uit de NS, ProRail en de gemeente Utrecht. Deze partijen hebben Berenschot de opdracht gegeven hen te ondersteunen en adviseren bij deze opgave. Het beoogde eindresultaat van het project is dat de fietsparkeerorganisatie medio 2012 volledig operationeel is om de 22.000 fietsparkeerplaatsen, na realisatie van de vijf stallingen, te exploiteren en te beheren in een sluitende business case die financieel levensvatbaar is. Het doel van de strategiefase is het op basis van verschillende scenario's vaststellen van een inhoudelijke strategie voor de invulling van het fietsparkeren met onderliggende sluitende business case en het organisatiemodel en de rechtsvorm voor de fietsparkeerorganisatie. Voorliggend rapport geeft de resultaten van de strategiefase weer.
Business Case Fietsparkeren
Gezien het verwachte dekkingstekort voor investeringen en exploitatie, heeft het college van de gemeente Utrecht ingezet op betaald fietsparkeren als mogelijkheid om een sluitende business case te krijgen. Verzocht is om in de business case meerdere soorten betaalregimes te onderzoeken.
Wilt u het hele rapport lezen? Klik dan hier
Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>