Voorkeur Vexpan: Betalen in parkeergarage per munteenheid
Vexpan Platform Parkeren Nederland vindt dat betalen per uur in een parkeergarage moet overgaan naar parkeren per munteenheid: de consument koopt, net zoals bij betaald straatparkeren, per euro of halve euro een aantal parkeerminuten. Nu zijn er nog veel parkeergarages waar men per uur afrekent.
Betalen per munteenheid
donderdag 14 oktober 2010
2 min
Kritiek op betalen per uur
Op betalen per uur in parkeergarages komt meer en meer kritiek zoals ook bleek in het consumentenprogramma KASSA van de VARA afgelopen zaterdag. Wanneer men 70 minuten parkeert, betaalt men immers voor 2 uur. Hans Brugmans, voorzitter Vexpan, die de parkeersector bij KASSAvertegenwoordigde: 'Het heeft onze voorkeur dat men ook bij parkeergarages kan betalen per munteenheid. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn technische en contractuele obstakels en veel gemeenten exploiteren hun eigen garages die hebben te maken met een complex besluitvormingsproces. Maar dat neemt niet weg dat betalen per munteenheid onze voorkeur heeft.'
Betalen per minuut maakt parkeren niet goedkoper!
Voorkeur voor betalen per minuut
Het overgrote deel van de consumenten heeft een duidelijke voorkeur voor parkeren per minuut. Zelfs als parkeren dan voor een uur, 20% meer kost! Dat bleek uit het recent gehouden Vexpan Parkeeronderzoek 2010. Maar liefst 80% betaalt liever 2 cent per minuut, dan in één keer 1,00 per uur.
Per munteenheid is nu efficiënt
Maar betalen per minuut kan pas als het grootste deel van de mensen elektronisch betaalt. Die vorm van betalen wil Vexpan graag stimuleren, maar tot nu toe blijven veel consumenten nog gehecht aan betalen met munten en zijn veel parkeergarages technisch ingericht op muntbetaling. In dat geval adviseert Vexpan betaling in efficiënte munteenheden mogelijk te maken.
Vexpan, Platform Parkeren Nederland, is de autoriteit op het gebied van parkeren binnen de sector mobiliteit. Vexpan is een onafhankelijke vereniging zonder winstoogmerk waar alle betrokken partijen binnen parkeren bij aangesloten zijn. Vexpan geeft voorlichting over parkeren, onderhoudt contacten op nationaal en internationaal niveau, ontwikkelt en bevordert kennis in de sector en is aanspreekpunt voor leden, overheid en andere partijen.
Lees ook: Kassa: Parkeren veel te duur