Bevolkingskrimp: gevolgen voor mobiliteit?
Hoewel krimp hoog op de agenda staat, is er nog geen specifiek onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen van de mobiliteit in krimpgebieden. Breman zal in de discussie aangeven wat zijn bevindingen zijn.
Onderzoek
Breman heeft diverse publicaties op zij naam staan. Onderstaand vindt u een korte inleiding op onderzoek dat hij heeft uitgevoerd.
Sinds enkele jaren staat de krimp van de bevolking in Nederland hoog op de politieke en bestuurlijke agenda. Steeds meer gemeenten en regio’s krijgen te maken met dalende bevolkingsaantallen en een veranderende samenstelling van de bevolking. Krimp op lokaal en regionaal niveau wordt in eerste instantie gezien als een verantwoordelijkheid van regionale overheden.
Echter, de Rijksoverheid ziet voor zichzelf wel een belangrijke ondersteunende en faciliterende rol ten aanzien van het krimpvraagstuk, getuige onder andere ook de focus en de afspraken in het Interbestuurlijk Actieplan Bevolkingsdaling (Rijk, VNG, IPO, 2009, 2011). De ondersteuning van de Rijksoverheid vindt onder andere plaats via inzet in de krimppilots- en experimenten en op basis van (een regierol bij) kennisontwikkeling.
Kennisagenda en Bevolkingsdaling
In aanvulling op het Interbestuurlijk Actieplan Bevolkingsdaling heeft het Ministerie van EL&I (voormalig LNV) in 2010 een Kennisagenda EL&I en Bevolkingsdaling laten opstellen (Breman & Coninx, 2011) om te onderzoeken hoe krimp zich verhoudt tot de belangrijkste thema’s en beleidsvelden van het ministerie. Hierbij ging de aandacht in eerste instantie uit naar de ruimtelijke gevolgen: voor landschap, natuur, duurzame landbouw, recreatie, klimaat en biobased economy (landbouwproducten als basis voor energie en grondstoffen). De kennisagenda besteedt echter ook aandacht aan sociaal-economische vraagstukken, vanuit de betrokkenheid van het ministerie bij de Agenda Vitaal Platteland en de leefbaarheid en economische vitaliteit van regio’s in het algemeen.
Een aantal van de vragen uit de kennisagenda EL&I en Bevolkingsdaling is in de periode 2010 – 2012 opgepakt in het kader van het Beleidsondersteunend Onderzoek wat vanuit Wageningen Universiteit en Researchcentra wordt uitgevoerd voor het ministerie van EL&I. Onderliggende notitie omvat een korte synthese van de belangrijkste conclusies van de verschillende onderzoeksprojecten en geeft via hyperlinks direct toegang tot de verschillende achtergrondrapportages. Daarmee geeft de notitie een goed overzicht van de recente kennisontwikkeling vanuit het ministerie van EL&I op het onderwerp krimp .
Meer weten?
Op het Nationaal Fietscongres, 20 november 2014, gaat Bas Breman de discussie aan over krimp. Het Nationaal Fietscongres wordt voor de derde keer georganiseerd. Dit jaar zijn we te gast in de Fietsstad 2014, Zwolle. Vorig jaar was dit congres uitverkocht. Verzekerd zijn van deelname of meer weten over het programma? Kijk op www.nationaalfietscongres.nl
Meer lezen over krimp? Klik hier voor de Paper van Breman over ‘Omgaan met krimp in het landelijk gebied: vitaliteit als vertrekpunt’.