De gemeente Rotterdam wil volgend jaar de maximumsnelheid op 115 wegen terugbrengen van 50 naar 30 kilometer per uur. Daarbij gaat het om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn gevestigd. Volgens de gemeente is de verkeerssituatie op die plekken "zo onveilig dat er snel iets moet veranderen".
Veel Rotterdamse wegen volgend jaar naar 30 kilometer per uur
De gemeente vindt dat het niet goed gaat met de verkeersveiligheid in Rotterdam. Vorig jaar vielen er 1446 gewonden in het Rotterdamse verkeer, bijna 300 gewonden meer dan in 2021. De meeste ongelukken gebeurden op een weg waar 50 kilometer per uur gereden mag worden, waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn gevestigd.
De nieuwe maximumsnelheid moet "duidelijk zichtbaar" worden. Zo komen er nieuwe verkeersborden, wordt er belijning op de weg toegevoegd – of juist weggehaald – en worden er soms drempels aangelegd. De 30 kilometer per uur-maatregel wordt in het derde kwartaal van volgend jaar in één keer ingevoerd.
Amsterdam
Eind vorig jaar verlaagde Amsterdam al de maximumsnelheid in een groot deel van de stad naar 30 kilometer per uur. Volgens het college is de maatregel in Rotterdam minder ingrijpend dan in Amsterdam. De stad is namelijk na de oorlog grotendeels opnieuw opgebouwd en op meer dan de helft van de wegen in de stad geldt volgens de gemeente al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Bovendien kan de maximumsnelheid niet overal terug, bijvoorbeeld vanwege het openbaar vervoer of de hulpdiensten.