Bezuinigingsvoorstellen 'rampzalig'

dinsdag 27 april 2010
timer 3 min
Bezuinigingsvoorstellen mobiliteit 'rampzalig' De bezuinigingsvoorstellen op het gebied van mobiliteit brengen de economie en concurrentiepositie ernstig in gevaar, aldus Koninklijk Nederlands Vervoer. Ook ondernemersorganisaties EVO en TLN en reizigersvereniging ROVER hebben geschokt gereageerd op de voorstellen.
Bezuinigingsvoorstellen 'rampzalig'


Zowel de toekomst van het goederenvervoer en de bereikbaarheid van Nederland, als de mobiliteit van de burger, staan op het spel, zeggen de organisaties.

Brede heroverweging 'Mobiliteit en Water' 


De organisaties reageren hiermee op de Brede heroverweging 'Mobiliteit en Water' die 1 april is gepresenteerd. Volgens het advies moet fors gesneden worden in de investeringen in infrastructuur. Wat betreft Openbaar Vervoer is een uitgebreid pakket aan bezuinigingen voorgesteld waaronder een spitstarief en het afschaffen van de Studenten OV-Chipkaart. Wat betreft transport is onder andere voorgesteld om  en om de gebruikersvergoedingen voor zowel het goederenvervoer over de weg als het spoor flink te verhogen.

Onverstandig en teleurstellend


 \"Onverstandig en teleurstellend\", reageerde KNV directeur Ad Toet. \"De bereikbaarheid van Nederland is essentieel voor economisch herstel en toekomstige groei.” Dit punt wordt gek genoeg erkend door de werkgroep, die schrijft dat de meeste weginvesteringen een positief saldo van maatschappelijke kosten en baten kennen en dat het schrappen van het beleid van de laatste kabinetten welvaartsverlagend zijn. Toet: “Besparen op investeringen met een goed rendement is geen besparing, maar juist een verlies van inkomsten en moet worden voorkomen.\"

Toename files


Ondernemersorganisaties EVO en TLN zijn geschrokken van de strekking van de Brede Heroverwegingen. In de drie scenario's die gepresenteerd worden, worden alle bereikbaarheidsdoelstellingen losgelaten, zo stellen de organisaties. 'Welke variant een toekomstig kabinet ook kiest, het netto resultaat is meer files.' Minstens zo zorgwekkend vinden de organisaties dat in twee varianten exclusief voor het vrachtverkeer een kilometerheffing wordt ingevoerd. Belasten van het vervoerend bedrijfsleven en tegelijkertijd korten op het wegnemen van fileknelpunten, is een slechte combinatie.

Openbaar Vervoer


Het rapport bevat tevens een uitgebreid pakket aan bezuinigingen in het OV. Het sluiten van minder drukke regionale spoorlijnen en stations, bezuinigen op subsidies op het (regionale) openbaar vervoer, hogere spitstarieven, duurdere treinkaartjes en afschaffing van de studentenchipkaart. De KNV noemt dit voorstel onbegrijpelijk: “Juist extra investeren in openbaar vervoer draagt bij aan verduurzaming. Reizigers krijgen een goed alternatief aangeboden waardoor de filedruk afneemt en de duurzaamheid van het vervoerssysteem juist wordt versterkt.”

ROVER geschokt


Rover reageert met verbijstering op de voorgestelde bezuinigingen op het openbaar vervoer en noemt het bezuinigingspakket onrealistisch en asociaal. De reizigersvereniging voorspelt een ramp voor de mobiliteit als de maatregelen worden overgenomen: 'het enorme reizigersverlies in openbaar vervoer kan niet op de weg worden opgevangen'. Met de bezuinigingen worden veel reizigers de auto ingejaagd en krijgen degenen die van het OV afhankelijk zijn, zoals studenten en ouderen, extra kosten voor hun kiezen.

Spitsmaatregelen


Met hogere congestieheffingen voor automobilisten moet het aantal auto's in de spits worden teruggedrongen, tegelijk moeten hoge tarieven de reizigers in het openbaar vervoer ook uit de spits jagen. \"Schijnbaar moeten hardwerkende mensen en scholieren tegenwoordig maar gewoon thuisblijven\", aldus ROVER. \"Een goed openbaar vervoersysteem is een kwestie van beschaving en gastvrijheid\", stelt de reizigersvereniging. \"Het is asociaal om mensen zonder alternatieven zomaar aan hun lot over te laten\". Voorzitter Michael van der Vlis schrijft in zijn laatste column: \"Zoals Neelie Kroes, toen nog VVD-minister van Verkeer en Waterstaat ooit zei: Je moet de kip met de gouden eieren natuurlijk niet slachten. Maar dat stellen ze rond de bereikbaarheid van de steden dus wel voor.\"

 

Terug naar overzicht nieuws >>>