Big Data en de fiets

maandag 13 oktober 2014
timer 2 min
Onder de noemer Big Data vindt een omslag plaats in het denken over verkeer en vervoer. Er wordt namelijk een grote hoeveelheid mobiliteitsdata verzameld met behulp van allerlei verschillende technieken. Voor de auto en het openbaar vervoer verzamelt en gebruikt men al veel van deze data. De dataverzameling op het gebied van fiets- en voetgangersverplaatsingen is nog beperkt.

Bovendien is deze verzamelde data van zeer verschillende kwaliteit en vaak niet openbaar. En dat terwijl we veel van onze verplaatsingen te voet of per fiets afleggen! Betere data over zowel het gebruik als het verplaatsingsgedrag draagt bij aan het inzicht in de effecten van fietsmaatregelen, met name wat betreft fietsgebruik, verkeersveiligheid en de economische waarde van fietsverkeer.

 

Welke data rondom fiets is er (nu al) beschikbaar? Hoe kunnen we die data met elkaar delen? Hoe verkrijgen we meer zicht op het verplaatsingsgedrag van de fietser en de effecten van infrastructurele maatregelen? Wat zijn andere toepassingsmogelijkheden? Dit en meer is besproken op 25 september jongstleden tijdens de bijeenkomst die BRU, Keypoint, Fietsersbond, Fietsberaad en de provincie Utrecht georganiseerd hebben.

 

Vervolg op NFC – Stap twee

Op het Nationaal Fietscongres wordt een vervolg gegeven aan de bijeenkomst die op 25 september jl. is geweest. Geen herhaling van zetten maar een nieuwe sessie waarin resultaten worden gedeeld en wellicht ook discussie kan worden gevoerd over de te nemen stappen.

 

Het Nationaal Fietscongres wordt voor de derde keer georganiseerd. Dit jaar zijn we te gast in de Fietsstad 2014, Zwolle. Vorig jaar was dit congres uitverkocht. Verzekerd zijn van deelname of meer weten over het programma? Kijk op www.nationaalfietscongres.nl