Bijzondere trogliggerconstructie en logistiek voor nieuwe Hoekse lijn
Strukton Infratechnieken realiseert de aansluiting en Haitsma Beton heeft de bijzondere kokerliggers met uitstekende stekeinden voor de trogliggerconstructie geleverd en gemonteerd.
Bestaand spoor
Net ten westen van metro- en treinstation Schiedam Centrum schiet metrolijn B vanuit Rotterdam Nesselande nog even door en eindigt dan op een doodlopend viaduct. Dit eindpunt vormt vanaf eind 2017 het startpunt van de nieuwe dubbelsporige Hoekse Lijn naar Hoek van Holland.
In 2018 moet de metrolijn zelfs verlengd zijn naar het strand van Hoek van Holland. De metrolijn volgt grotendeels het bestaande spoor, dat voor de metro geschikt wordt gemaakt.
Werkterrein
De aansluiting van de metrolijn op het bestaande spoor vraagt een verlenging van het al aanwezige doodlopende viaduct. Richting Schiedam Centraal wordt ten oosten van het bestaande viaduct een nieuw metrospoor gerealiseerd op een apart viaduct. Haitsma Beton levert voor dit spoor in totaal 12 kokerliggers met uitstekende stekeinden.
Het werkterrein ligt tussen tram-, metro- en treinsporen en wegen, wat het een hele uitdaging maakt om de zware prefab liggers te monteren. Verder ligt er in het gebied ook een uitrit van een brandweerkazerne, die niet mag worden geblokkeerd.
Trogliggerconstructie
De trogliggerconstructie voor het nieuwe metrospoor bestaat uit zes velden met ieder twee prefab kokerliggers met uitstekende stekeinden. De liggers zijn 1,65 meter hoog en variëren in lengte van 21,40 tot 36,80 meter. De zwaarste weegt 110 ton.
Tussen de liggers wordt in het werk een circa 3,60 meter brede en 600 mm dikke vloer gestort. De onderzijde van de vloer en onderzijde van de ligger zijn na de stort gelijk. Hierdoor is de constructiehoogte beperkt en blijft onder het viaduct maximale ruimte vrij.
Kokerliggers
De verlenging van het bestaande viaduct gebeurt met ruim 28 meter lange HKP kokerliggers van Haitsma Beton.
De eerste acht liggers voor de trogconstructie zijn begin augustus per as naar Schiedam vervoerd. Dat gebeurde in de rustige avonduren in de vakantieperiode. Vervolgens zijn de liggers door ‘s nachts gemonteerd. De laatste vier liggers volgen begin september. De HKP-liggers volgen in een later stadium.