Bouw grootste fietsenstalling ooit start bijna
Boven de fietsenstalling wordt het nieuwe Stationsplein Oost gerealiseerd. Het Stationsplein wordt door arriverende reizigers betreden vanuit de Openbaar Vervoers-Terminal (OVT). Vanaf het Stationsplein kunnen reizigers ervoor kiezen om het vernieuwde winkelcentrum van Hoog Catharijne te betreden of om via de brede trappartijen aan de noord- en zuidzijde van het plein langs de nieuwe plinten van Hoog Catharijne de stad te bereiken. Het Stationsplein Oost wordt gemarkeerd door een iconisch dak dat zorgt voor een beschutte droogloop tussen de OVT en het vernieuwde winkelcentrum van Hoog Catharijne.
De opdracht aan BAM omvat in eerste instantie de realisatie van de bouwkuip en de Hoogstaande Openbaar Vervoers-baan (HOV) met viaduct, inclusief de realisatie van de spoorconstructie. De intentie is om tevens opdracht te verlenen voor de realisatie van de kelderbak en de fietsenstalling, diverse aansluitingen op bestaande gebouwen (OVT, Hoog Catharijne en drie tunnelaansluitingen), een constructieve plaat ten behoeve van het Noordgebouw, een constructieve plaat ten behoeve van het Voorzetgebouw Nieuw Hoog Catharijne, het dak, de installaties (voor onder meer elektriciteit en verlichting) voor de stalling en het plein en liftinstallaties en roltrappen. Daarnaast behoren de volledige terreinafwerking en pleininrichting tot de opdracht.
Het project wordt gezamenlijk door BAM Utiliteitsbouw en BAM Civiel uitgevoerd in een dynamisch stedelijke omgeving. Bij de uitvoering is de bereikbaarheid en doorstroming van het drukke verkeer een belangrijk uitgangspunt.
In het magazine PARKEER24 (april 2014) staat een uitgebreid artikel over fietsparkeren in Utrecht.