Het college van B&W heeft besloten de bouw van een parkeergarage in het Julianapark uit te stellen. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat deze nieuwe garage in de huidige situatie alleen op topdruktedagen en een deel van de zaterdag voldoende bezetting zal kennen. Een investering van 12,5 miljoen acht het college op dit moment dan ook te risicovol en niet verstandig.
Bouw parkeergarage Julianapark uitgesteld
donderdag 10 november 2011
2 min
Bezettingsgraad
In het onderzoek zijn zaken als de bezettingsgraad van de huidige parkeergarages, de parkeergarage onder het nieuwe stadskantoor en huidige en verwachtte parkeerstromen meegenomen. De onderzoekscijfers, verwachtingen en prognoses laten zien dat er onvoldoende behoefte bestaat aan nog een nieuwe parkeergarage. Wethouder Teeuwen (Verkeer) legt uit: “Het is nu niet verantwoord te investeren in een parkeergarage in het Julianapark. Dat blijkt uit onderzoek. Het wel realiseren van deze garage zal te veel concurreren met de huidige garages, waardoor zowel de exploitatie van deze nieuwe garage als de huidige garages onder druk komen te staan.”
Later opnieuw bekijken
De bouw van de parkeergarage onder het nieuwe stadskantoor en de komst van de A74 spelen in dit verhaal een belangrijke rol. Deze ontwikkelingen zijn van invloed op de parkeerbehoefte en het parkeergedrag in de toekomst. Een toenemend aantal Duitse kooptoeristen zal via de A74 (en Professor Gelissensingel) Venlo inrijden. De verwachting is dat zij daarom eerder aan de zuidkant van de stad zullen parkeren. Zij kunnen daar in de toekomst gebruik maken van drie garages: Roermondsepoort, Maasboulevard en de nieuwe garage onder het stadskantoor.Wanneer de A74 en de parkeergarage onder het stadskantoor in gebruik zijn genomen, wordt opnieuw bekeken of een parkeergarage in het Julianapark haalbaar en verantwoord is. Pas wanneer deze effecten in beeld zijn, kan een verantwoorde beslissing worden genomen.
“Wat betreft de parkeergarage Julianapark hebben we er nu voor gekozen een pas op de plaats te maken,” zegt wethouder Teeuwen. “Wel gaan we onderzoeken of tijdelijke extra parkeerplaatsen op maaiveld gerealiseerd kunnen worden in de noordflank van de binnenstad. En in de tussentijd zijn er genoeg maatregelen mogelijk om het parkeren in Venlo verder te optimaliseren. Met dynamische parkeerverwijssystemen kan de spreiding van parkeren in Venlo nog flink worden verbeterd. Goede bebording ook vanaf de autobanen en duidelijke communicatie met het Duitse kooppubliek zijn belangrijk. Daar valt nog veel winst te behalen. De komende jaren zal daar onze focus liggen.”
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>