Brussel wil autos van binnenstad naar overstapparkings
Daarbij zal er echter wel geleerd moeten worden van de lessen van Parking C aan de Heizel. Het stadsbestuur besloot om een deel van het terrein – 1000 plekken – deze zomer tijdelijk in te richten als overstapparking. Automobilisten mochten daar gratis parkeren en konden vervolgens overstappen op het openbaar vervoer. Daar bleek echter meteen ook de bottleneck te liggen. De Parking C ligt maar liefst 14 minuten lopen van het dichstbijzijnde metrostation, Metrostation Boudewijn. Dat maakte Parking C zo onaantrekkelijk dat ondanks het feit dat het gratis was, er slechts negen auto’s per dag stonden. Els Ampe, Brussels Schepen van Mobiliteit, stelt daarom voor om de metro met 800 meter te verlengen, zodat automobilisten bij Parking C snel kunnen overstappen.
De gemeente Brussel wil de komende jaren meerdere overstapparkings aan de rand van de stad maken met in totaal 8000 plekken. Bij het parkeren moet de prijs van het OV – net als bij veel transferia in Nederland – in de prijs worden opgenomen. Volgens Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet is de tijd rijp voor overstapparkings en minder auto's in de stad. “We hebben in het verleden te veel gedacht dat alles met de auto moet kunnen. Dat is voorbij, dit is het einde van een tijdperk, want het kan zo niet verder. Als overheid gaan wij de stad zo inrichten dat mensen vanzelf andere keuzes gaan maken.”
Daartoe worden ook een aantal ‘stadssnelwegen’ weggewerkt, grote invalswegen die auto’s tot in het hart van de stad brengen. Brussel wil daar stadsboulevards van maken, met meer groen, en plaats voor het openbaar vervoer.