Burgerparticipatie leidt tot effectieve verkeersmaatregel in Bunnik
Om de weggebruikers zelf mee te laten denken zijn er destijds op het kruispunt borden geplaatst door de gemeente met de vraag: "Meedenken over veiligheid deze kruising? www.bunnik.nl". Een simpele, maar ook nieuwe manier van burgerparticipatie. Er kwamen 30 reacties binnen op de oproep op het bord, met een duidelijke voorkeur om de weg meer voor fietsers in te richten en er een voorrangskruising van te maken. Het resultaat is dat de Tolhuislaan een fietsstraat met voorrang is geworden.
Promotieonderzoek burgerparticipatie
Ook Christine Bleijenberg, docent/onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht en werkzaam bij het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (Publab) fietste langs dit bord. Zij zocht contact met de gemeente in het kader van haar promotieonderzoek, ‘ Uitgepraat of in gesprek?', waarin ze het verloop onderzoekt van face-to-face interacties als onderdeel van de samenwerking tussen bewoners en gemeente. Zij schreef een blog over het project in Bunnik.
Evaluatie
De 30 reacties op het bord resulteerden in groot draagvlak voor de nieuwe fietsstraat. Maar is het ook een effectieve verkeersmaatregel? Dat bekeek de gemeente door opnieuw contact op te nemen met de inwoners die eerder hun mening hadden gegeven. Van hen is 80 procent tevreden over de veiligheid van de nieuwe situatie. Ook observeerden verkeerskundigen van de gemeente Bunnik bij het kruispunt en zij constateerden dat weggebruikers in de nieuwe situatie meer veilig gedrag vertonen dan voorheen.
Conclusie is dat deze vorm van burgerparticipatie een groot succes is vanwege het grote draagvlak voor de te nemen verkeersmaatregelen en vanwege de effectiviteit van de verkeersmaatregel.