Busbrug in Zwolle klaar voor gebruik
Bussen kunnen dan in een vloeiende lijn het spoor overbruggen tussen het nieuwe busplatform aan zuidzijde van het treinstation en de nieuwe westelijke hoofdroute voor openbaar vervoer. De S-vormige brug naar ontwerp van ipv Delft werd in opdracht van ProRail en de gemeente gerealiseerd door BAM Infra.
Bamboe lamellen
Het totale tracé van een kleine 500 meter bestaat voor 245 meter uit een brug op steunpunten en verder uit grondlichamen. Architect Joris Veerman van ipv Delft vertelt over de brug: “We hebben gezocht naar een brug die aansluit bij de toekomstige sfeer van de spoorzone. Het gebied heeft nu een industrieel spoorwegkarakter. De gemeente wil het transformeren naar een prettige groene campus waar gewerkt en gerecreëerd kan worden. We hebben de brug daarom een plafond van bamboe lamellen gegeven, daarmee krijgt het de uitstraling van een stadspark-brug.”
Constructie Zwolse busbrug
“De stalen hoofdoverspanning en de betonnen aanbruggen zijn aan elkaar vast gestort”, begint Veerman te vertellen over de constructie van de brug. “Om de dynamiek van de brug te versterken zijn de steunpunten zo vormgegeven dat ze subtiel schuin lijken te staan, met de bocht van de brug mee. Bovendien staan ze niet centraal onder de hoofdligger, maar excentrisch. De lengte van de hoofdoverspanning kon hierdoor worden verkleind. Dat de brug vervolgens ook maar op één oplegblok per kolom ligt, in plaats van de gebruikelijke twee, geeft een luchtig beeld, haast alsof de brug los op de steunpunten ligt.”
De bouw duurde in totaal anderhalf jaar. Vooral de plaatsing van het 110 meter lange brugdeel boven het spoor was een complexe operatie en trok veel bekijks.