Campagne 'fietsen is leuker' van start

maandag 1 juli 2013
timer 3 min
De auto pakken voor een ritje van minder dan 5 kilometer. Een derde van de inwoners van de stadsregio Arnhem-Nijmegen doet dat vaak, zo blijkt uit onderzoek dat de Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft laten uitvoeren. De nieuwe campagne 'Fietsen is leuker' maakt mensen bewust van deze gewoonte.

Campagne 'fietsen is leuker' van start

 

Bereikbaarheid onder druk


Het vele autogebruik legt een grote druk op de bereikbaarheid van de regio Arnhem-Nijmegen. De grootste reden voor de campagne, want voor korte ritten in en om de stad is de fiets vrijwel altijd een beter en dus leuker alternatief. De campagne ging vorige week met een grote fietskaravaan en veel rumoer en tamtam van start in de binnensteden van Arnhem en Nijmegen.

Auto voor korte ritten


De afgelopen jaren is het gebruik van de fiets en de e-fiets in de regio Arnhem-Nijmegen op verschillende manieren gestimuleerd. Met onder meer als gevolg dat meer een derde (33%) van de inwoners met de E-bike of fiets naar het werk gaat. Dat is bijna tien procent meer dan in de rest van Nederland. Echter, als het gaat om korte ritten (tot 5 kilometer), pakt 33 procent van de inwoners nog vaak de auto terwijl men – naar eigen zeggen – ook met de fiets had kunnen gaan. In de praktijk gaat het om het wegbrengen van de kinderen, het ritje naar de bakker, de kapper of de route naar het werk. Veel van deze ritten worden gemaakt binnen de steden Arnhem en Nijmegen zélf en leggen een zware druk op de bereikbaarheid van deze steden. Zonde, want juist voor deze ritten is de fiets vaak een veel beter alternatief.

Focus op voordelen van de fiets


Een vrolijke karavaan van een fietsorkest, bakfietsen, éénwielers en ballonnen trok afgelopen zaterdag door de binnensteden van Arnhem en Nijmegen. Alle deelnemers aan de optocht hadden maar een boodschap: Minder dan 5 kilometer? Fietsen is leuker! De campagne herinnert mensen op een leuke manier aan alle voordelen van de fiets. Zoals het feit dat het gezond is, maar ook dat je buiten bent, in de zon en de frisse lucht, niet hoeft te zoeken naar een parkeerplek en bovendien een bijdrage levert aan een beter milieu. Dat inwoners van de regio gevoelig voor zijn voor deze argumenten blijkt ook uit het onderzoek. Maar liefst 79 procent geeft aan dat gezondheid de belangrijkste reden is om de fiets te pakken. Ook het ontbreken van reis- en parkeerkosten (67 procent) en de bijdrage aan het milieu (53 procent) zijn voor inwoners belangrijke voordelen van de fiets.

Facebookpagina ‘Fietsen is leuker’


De Facebookpagina Fietsen is leuker maakt deel uit van de campagne en brengt fietsliefhebbers, fervente autorijders en twijfelaars bij elkaar. Een platform om de discussie aan te gaan, ervaringen te delen en elkaar te inspireren en informeren over alles wat fietsen leuker maakt.

Over SLIM


Deze campagne maakt deel uit van het overkoepelende programma SLIM (Samen Leidend in Mobiliteit). In SLIM werken wegbeheerders, het bedrijfsleven en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen samen aan een betere verkeersdoorstroming. Zij stemmen hiervoor werkzaamheden af, benutten bestaande infrastructuur beter en bieden aantrekkelijke reisalternatieven aan. De campagne is mede mogelijk gemaakt door het Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit programma staat voor minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de economie kan groeien.